FICK EN GÅVA IDAG....

... tänk!
Och jag blev så glad... men hade andnöd... så glad att jag fick ännu mer andnöd....har suttit på akuten... bland ensamma, gamla, övervakade, sårade, ledsna, sjuka, samtalande... livet tänkte jag, kände sorg över det jag såg .... är känslig.  En man låg väldigt ensam...  gammal, gammal. Många kommer in till akuten för att få kontakt. Mänsklig kontakt. Jag hade glädjen att få komma hem... och där låg de gåvor jag fått tidigare.

Två nya böcker... SVENSKA SYNONYM ORDBOKEN - jättetjock och väldigt rik...på ord som liknar varandra.
BONNIERS SVENSKA ORDBOK .... där det finns 750 nya ord...och dem tänker jag leta rätt på... men jag känner mig så förtrogen med min gamla ordbok...så jag kommer inte överge den alls. Den ligger där på bordet så nött, så vackert tummad i, så sliten... och en gåva en gång i tiden... och givaren finns kvar i alla gåvor. Så är det för mig.

image1262

Har jag fått något - litet eller stort - så har jag givaren alldeles intill mig.
Det är gåvans verkliga värde. Den som gav.

Denna kväll kippar jag efter andan... imorgon slår jag i böcker igen...

Men också en liten sjukakutiakttagelse... de är vänliga på sjukhus... de klappar om lite så där... och jag kände mig som en person... det var värdigt trots att jag själv svårligen kunde prata.
Allt gott till Er som tar hand om oss där vi sitter och kämpar. Såg så mycket mänsklighet i Ert görande.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Thord Wiman

Anne-Marie,
Lite synkronicitet här. Samtidighet. Du och dina Ord och mina precist lästa orddikter.
Jag ger dom till dig.
"... Bara de riktiga orden,
orden med krona och fågel-
sång har en skugga som träden
svalkande skugga att sluta
ögonen i, medan kronan
sjunger de riktiga orden.
Hjalmar Gullberg (1898-61)
Bara de riktiga orden, 1957.
Helst ville jag skriva: herregud människa. Sköt om dig !! Vantar, luva, halsduk - HALSDUK... (vänta, gemaner och versaler ger samma ord men ... olika...)
STOR kryapådighälsningskram. Thord.
ORD: " Ett ord som en människa fäster sig vid
kan verka i oberäknelig tid.
Det kan framkalla glädje till livets slut,
det kan uppväcka obehag livet ut.
Ja, det påverkar livet på jorden,
så slarva inte med orden!
Alf Henriksson (1905-95).
ORD, 1968.
Amen, vill jag utbrista kärleksfullt.
Jag vet en otroligt ordig, ordrik person. Ett glansfullt föredöme!! Du kan aldrig gissa ...vem...

2007-08-31 @ 22:30:05
Postat av: anne-marie körling

Jag har läst ditt inlägg högt...väldigt väldigt vackert... men nej gissa det kan jag inte... jo förresten ... det måste ju vara avsändaren. Allt gott. Anne-Marie

Postat av: Vicktoria

Men fina... jag känner att jag skulle vilja ta hand om Dig.
Vad fint att Du fick ett sådant bra bemötande på sjukhuset. Det är inte alltid det hinns med...
Alla Mina Kramar när fredag går mot lördag.
God natt!

2007-08-31 @ 23:47:16
URL: http://www.vick2ria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback