Verklighetens geografi


Jag ska föreläsa i Piteå. Jag reser från Stockholm. Landar på Kallax flygplats.
Det är långt norrut. Norr om Stockholm. Långt norr om Stockholm,

Jag bli hämtad i Taxi. Redan detta är en sak. Taxibilarna pekar åt alla håll,
Luleå, Haparanda, Kalix, Piteå...

Jag har blivit omdirigerad hemifrån.
Ska stanna upp i Rosvik.
Där är det mannekänguppvisning på Royal.
I taxin säger jag
- Kör mig till Royal Viking Hotell i Rosvik.

Hmm...säger taxichauffören. Du är här i affärer.
Du har högklackat. Från Stockholm.
- Nej jag är här för att föreläsa. I högklackat.

Rosvik är en by,
Det finns inget hotell Royal Viking.
Det finns inget hotell alls.
Royal är en lokal.
Den hittar man på norrländskt vis genom att åka till den plats där det har samlats flest bilar.
Säger Taxichauffören.

Jag är Stockholmare. Royal Viking Hotell? Hur ser jag på världen?

Tack Piteå för alla förlösande skratt - och för att jag fick ta del av er skolutveckling.
Den är stor och spännande.
Den kräver inte en karta över Sverige.
Bara en kompass som visar riktning.

Jag ska absolut tillbaka till Piteå!
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej, Anne-Marie! Tusen tack för ett underbart inlägg! Sitter just nu och har läst upp det för Bettan. Vi är båda tårögda av skratt! Kramar från oss

2007-04-27 @ 08:30:53
Postat av: Åsa

Hej, igen! Hittar ingen mailadress till dig men hör gärna av dig? Tänkte bara fråga en sak!

2007-04-27 @ 08:39:59
Postat av: Anne-Marie

Hi hi!
Anne-Marie

2007-04-27 @ 08:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback