Uppringd igår: Hur är det med eleverna som ingen tycker om?

Någon ringde mig igår.
- Du, det är svårt det här, men det finns barn i skolan som ingen riktigt tycker om. De som får skäll för allt, de som får höra att de är bråkiga, som aldrig får chansen att bryta sina egna mönster...
Förresten kan man tala om egna mönster? Är inte mönstren som ett barn får skapade i den gemenskap man har med andra? Kan du inte ta upp det här på din blogg?

Jag skrev av frågan och publicerar den här.

Jag är av den fasta åsikten att skolan är för alla! Jag är av den fasta övertygelsen att elever har sina rättigheter i skolan och skolan har sina uppdrag. Jag är inte blind, men oförtrutet en visionär, jag tror att detta betyder att en fråga av detta slaget i framtiden inte behöver uppstå. Men att vägen dit är väldigt lång. Jag tror också att kompetenserna ett barn har ska lyftas fram, och de dolda kompetenserna som vi i skolan inte ser, ska göras synliga. För som telefonsamtalet kom att mynna ut i:

- Rent socialt är de här killarna som jag följt drömpersoner. De är duktiga med händerna. Kanske var det något med bristen på handens arbete som gjorde dem ohanterliga i skolan?

Återigen - pedagogiken handlar om en aktiv människo-och- kunskapssyn. Det borde nästan vara ett dagligt samtalsämne. Hur ser vi på människan, hur ser vi på samspelet med kunskapen, hur ser vi vilken kunskap eleven utvecklar. Ser vi avståndstagandet? Bjuder vi in till deltagandet?

Jag grubblar,
och det måste jag få göra.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack till den som frågat och STORT TACK TILL DEJ ANNE-MARIE som för frågan vidare.

Tusentals barn i vårt land har inte den hand som ett finlir kräver ej heller det intresset.

Att en elev skall bli stämplad som "oregerlig" visar brist på empati och bristande kunskap/fantasi hos pedagoger och dess ledare. Hur kan något gro som sköts av ngn som inte känner till en plantas specifika egenskaper? För att lära sej detta krävs att skaffa sej insikt/förståelse.Vilket i sin tur kräver tid och energi. Allstså blir sökandet till insikt en alltför obekväm fråga.I strävansmålen borde dessa alltid aktuella frågor stå i fokus. Faktum är att bakom alla fasader döljer sej något. Skrapa på ytan och du skall finna...Tex att bakom en ungdoms bristande intresse, finns ett stort intresse att ARBETA MED SINA HÄNDER. ARBETA SOM EN GROVARBETARE OCH DESSUTOM HAR EN LIKA HÖG INTELLIGENSNIVÅ SOM "FINLIRARNA" HAR.Tänk om endast denna aha-upplevelse kunde tas på allvar, för att sedan i GEMENSKAP OCH SAMFÖRSTÅND skapa en lärorik skola för dessa ungdomar.Fram med möjlighetsglasögonen! Upptäck att trösklarna som syntes alldeles för höga...de är överkomliga!!!!

Tack för ordet!!

R.F.

2009-09-01 @ 09:49:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback