Estonia: Östersjön i en kaffekopp





Tranströmer skrev:

Det finns dagar då Östersjön är ett stilla tak.

Östersjöns gigantiska tak och det uttorkade kaffet i min mammas kaffekopp, tänker jag.

Det är det där med min mammas kaffekopp.
Den stod kvar på hennes köksbord dagarna efter Estonias förlisning.
Hon hade lämnat sin hem i hast, och återvändaransvaret var hennes, hon skulle naturligtvis diska sin kaffekopp.

Den där kaffekoppen gjorde hennes död så mer påtagligt än det tomma rummet.
Jag kunde inte diska kaffekoppen genast. Den stod intill den nyhetstidning hon så nyss hade läst.
Det syntes som hon i vilket ögonblick som helst skulle slå sig ned där, lyfta den blyertspenna hon hade tuggat en aning på, fortsätta med korsordet som var Svenska Dagbladetklurigt, och ...

Det var den där kaffekoppen som gjorde hennes död mer verklig dagarna då Estonia var nyheter. Brevinkastet hos min mamma fylldes med rubrikerna och tidningarna. Det tog dagar innan prenumerationen avslutades. Tidningarna, som kastades in genom brevinkastet, som vore dörren ett brustet bogvisir, skrek ut sitt budskap om Estonias förlisning.

Det gjorde kaffekoppen också.


Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback