Organisation av lärande



Ofta gör sig läraren sig alldeles för ensam i klassrummet. Läroplanen skriver mycket om samspel, aktiviteten lärande, samarbete och elevens språkliga utveckling. Den teoretiska grund som undervisningen vilar på är i Lev Vygotskijs teorier. Om man förstår teorin kan man utveckla ett samspelande klassrum där eleverna blir lärande aktörer, de får uttrycka sig, tala, samspela och utveckla sitt lärande i relation till alla klasskamrater, läraren och det stoff som undervisningen syftar till.

Jag har flera organisatoriska redskap som vidgar samspelet och utvecklar elevens lärande:

* Fråga tre

* Synliggöra samarbete

* Utveckla samarbete

* Införa samtalspartners

* Rörlighet i kunskapsrummet (omöjligt att sitta still om man behöver samtala med någon som istter längre bort eller söka information i en källa som inte ligger framför näsan, ingå i samspel som intresserar eleven).

* Tillit till det lärande fokus jag lägger fram

* Undervisa i mindre grupper

* vara medveten om min roll och betydelse för samspelet mellan eleverna i klassrummet

* Synliggöra min pedagogiska syn

* Genomföra min pedagogiska tanke

* Omsätta och utvärdera

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Plura

Tänk om alla förstod att de punkter du tar upp ovan är aktiviteter för att genomföra de mål som finns i läroplanen. Då är inte steget långt till att förstå att aktiviteterna hänger ihop och kan beskrivas som ett pedagogiskt arbete, en process.....



Det är sådan man sätter mål på och ser om det man förutsatt sig att göra går att nå...om inte måste man öka måluppfyllelsen. Går det att arbeta på något annat sätt för att uppfylla kraven i läroplanen.....

2009-09-04 @ 09:13:54
Postat av: Anonym

Detta svar tackar jag storligen för. A-M

2009-09-04 @ 17:59:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback