Engelska - en utmaningsmening



Så här utvecklar jag denna uppgift:

1) Jag talar alltid i termer av utmaningar. Vilken utmaning vill du ha? Kan jag utmana dig...? Vad sägs om den här utmaningen? Jag tror du kan...
2) Ta en mening ur din bok, den bok du läser just nu. Välj en mening som är en lagom utmaning att översätta till engelska.
3) Pröva att översätta den till engelska.
4) Utvärdera

Så här tänker jag:

1) Engelska är ett kommunikationsspråk. Eleverna måste alltid våga försöka använda engelska.
2) Jag vill se hur eleven antar utmaningar. Utmaningar är ofta inom ramen för det man kan, alltså inom utvecklingszonen, men en aning svårare än det man är förtrogen med.
3) Elever vågar mer och tilltros förmåga.
4) Eleverna kan mer än de får visa.
5) Jag aktar mig för att värdera det elevn har  valt. Om jag vill att eleven ska välja själv måste jag acceptera det val eleven gör. Annars kommer eleven aldrig att våga pröva utan leta efter uppgifter som gör läraren nöjd och glad vilket inte någonsin har varit elevens lärande uppdrag.

Mitt förhållningssätt:

1) Undervisningen ska utmana, hur den utmanar måste jag pröva.
2) Lärandet och klassrum är elevens lärande möjlighet och rättighet. Hur får eleverna förvalta det?
3) Att eleverna får pröva och ska få uppleva lärarens nyfikenhet.

Anne-Marie,
som hälsar med en pedagogisk vink härifrån...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback