Självlärande - learning by doing



Jag tror att John Deweys tankar om Learning by doing är något helt annat än det hårda arbetet att lära sig själv utan modeller eller stöd, genom trial and error, utan gensvar. Jag tror stenhårt på lärarens förmåga att förändra och utveckla, skapa och utblicksskänka eleven en lärande möjlighet. Även om det är en vision om den gode läraren och den lärande eleven så vidhåller jag min tanke. Elever lär sig hela tiden frågan är bara vad de lär sig, var de lär sig och när de lär sig. Läraren har ett stort uppdrag att vara en sökare i en skolmiljö där allt utanför skolan är mer lockande och intressant än det skolan har att erbjuda.

Anne-Marie,

som sedan länge använt mig av John Deweys tankegångar och applicerat mitt eget tänk i dem - Teaching by doing. Jag är mycket förtjust i den lärande utveckling detta samspel utvecklar.

Kommentarer
Postat av: Mats

Jo det finns ett djup hos Dewey som många missar. "Utbildning och demokrati" är fortfarande en av de mest omstörtande skrifter jag vet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback