Att tillåta eleven att utveckla sitt lärande





Hela läroplanen och lärarens förhållningssätt kan skapa miljön för lärandet. Då kan alla elever få tillgång till sin potential. Läroplanen vilar i Vygotskijs teorier om den närmaste individuella utvecklingszonen i vilken den lärande potentialen hos individen finns. Den finns hos alla människor. Den kan lättast förklaras med nyfikenhet. Den kan lättas utvecklas genom gensvar och bekräftelse. Den kan svårligen utvecklas om vi tror att lärande följer en mall, en årskurs eller sker i någon slags jämförelse med vad som tidigare undervisats om.


Varje unge är en elit.
Om vi antog ett sådant anslag skulle vår nyfikenhet på ungarnas lärande bli stort. Då skulle vi ställa oss frågande inför vad vi lärare har har utveckla. Detta lärande anslag handlar mycket lite om att finna brister i lärandet utan snarare att finna möjligheter i det. Individen är lärande. Bara ett sådant anslag?

Jag tror inte att någon lärare har en drös med ungar i sina klassrum där alla befinner sig på samma nivå inom samtliga ämnen. Det är en mycket snäv syn på invididen i skolan. Lärande handlar om att vilja lära sig. Utbildandet handlar om vad någon vill att vi ska lära oss. Utbildning är samspel med den egna lärande viljan som förmås kopplas till de uppdrag och mål man förväntar sig inom skolan.

Hur skapa utmaningar i dagens skola:
1) Se individen
2) Bjuda in individen i ett lärande samspel
3) Bekräfta det individen kan och vet och berättar om
4) Erbjuda utmaningar
5) Se hur individen vill utveckla utmaningarna
6) Samtala om lärandet och varför vi lär oss
7) Ge strategier för lärande och åskådliggöra hur vi som redan kan angriper problem och eventuellt löser dem
8) Orienterar skolan från det som är rätt och fel och skapar förutsättningar för gissandet, frågandet, samspelet och det formativa bedömningarna som är framåtsyftande.
9) Skapa nyfikenhet genom att vara en lärare som förhåller sig nyfiket till det eleverna funderar kring och hur läraren kan länka elevens intresse till läroplansmål
10) Ha roligt ihop
11) Visa ämnets karaktär och skolans förväntningar inom ämnets progression
12) Ha all kurslitteratur inom ämnet i samtliga klassrum - dvs - i en årskurs 3 finns alla böcker inom exempelvis matematik, engelska så att läraren kan visa, eleven kan söka och uppleva sig egen vilja och gensvar
13) Inte betrakta lärandet som avslutat för att årskursen är avslutad
14) Inte hindra lärande nyfikenhet hos eleverna
15) Våga lita på elevens förmåga att söka de lärande utmaningar eleven behöver
16) Samtala om vad som är lätt och vad som är svårt och hur eleven angriper svårigheter och vad eleven tänker om att göra uppgifter som är för lätta

17) Det svåra är ofta en utmaning som kittlar och utvecklar

Skolan har en organisation som förhindrar tänker jag. Och med det sticker jag nog ut min haka. Och detta på mors dag. Jag tror också att många elever uppfattar skolans som tråkig. Det kan till och med vara stressande att vara i en tråkig miljö. Människan är i grunden en lärande individ. Man lär sig överallt. Det är bara att detta lärande inte betraktas som lärande. Hur ser vi på lärandet? Hur ser vi på den lärande människan? När ser vi motivation? Hur förvaltar vi motivation?

Anne-Marie,

som citerar en facebookvän;
Skolan kan vara ett äventyr, men också en kyrkogård.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hade tänkt skriva ett mail med lite funderingar till dig - nu behövs det inte. Dina tankar leker nu med mina tankar =).



Jag var på vår högstadieskola i veckan, där låg 7-9:ans engelskaböcker. De skulle kastas. Jag frågade om jag fick dem och det fick jag. Nu ska mina elever få tillgång till dem.



Med hopp om att du får en varm, solig och avkopplande Mors dag.

2009-05-31 @ 11:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback