Min kinesiska

Oj så svårt det förefaller. Uttalet av det namn jag lär mig. Nåväl - jag lär mig inte alls uttala namnet korrekt. Det är svårt att förhålla sig till de olika tonlägen.Jag får ett namn xxxxx. Om jag uttalar det korrekt uttalar jag ett namn som betyder någonting stort och vackert. Men om jag sjunger ordet fel kan det betyda:

vägskäl
lydighet
falsk

Jag uttalade ordet fel alla fyra gånger. Oftast uttalade jag namnet så det betydde falsk. Det finns fyra variationer på uttalet, och det är inte så väldigt stor skillnad på hur de låter. Det är värre med vad de betyder. Och då det gäller ett namn vill man uttala det med värdighet och namnge personen rätt.

- Du får kalla mig för Jimmy, sa min gode vän i  restaurangen.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback