Matematik: Tiokamraterna och telefonnummer



Den här undervisningen slår två flugor i en smäll; tiokamraterna och telefonkatalogen (har sparat den här lektionen - den är 14 år gammal, idag skulle nog eleverna hämta telefonnummer ur andra källor). Eleverna fick gå in på gula sidorna och ta telefonnummer till det som intresserade dem. Den här eleven var intresserad av bilar. Jag ser att jag redan tidigt genomförde tanken om det utvidgade samarbetet, här syns vem eleven samarbetat med. Idag har jag samarbetspartners och samtalspartner i klassrummet. Det är en självklar aktivitet att samarbeta. Det gör oss alla mer lärande och individen syns. Arbetet är från årskurs två.

Arbetet är också ett underlag för lärartänk och undervisningsfortsättningar. Den bedömningen gör jag alltid. Vad leder detta till för min undervisning? Vad kan jag utveckla? Vad bör jag återigen åskådliggöra? Det är inte eleven jag först bedömer utan min undervisning jag funderar kring. Eleven har givit sitt gensvar. Frågan är vad jag gör av den kunskap jag får? Det är min utvecklingstanke och mitt uppdrag.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback