Skrivundervisning: Det tystaste ljudet man kan höra



Mitt lärartänk och min modell:

Det tystaste ljudet jag kan höra är de ord som inte ännu är sagda, uttalade och inte ens framviskade. Precis innan ordet lämnar munnen, läpparna och tungan.




Mina elever tänker om det tystaste ljudet, årskurs fyra;


Elev: Det tystaste ljudet jag kan höra är att man tappar en fjäder. Det går nästan inte att förklara.


Elev: Det tystaste ljud jag kan höra är fyra tassar på en katt som smyger omkring.


Elev; Det tystaste ljudet jag kan komma på är skor som man går eller springer med. Jag tänker så här; När man går eller springer med skor så låter det bara om marken, inte om skorna.


Elev: Det tystaste ljudet jag vet är när ett löv faller ned från trädet på hösten och hamnar på marken. Lövet kan vara gult, rött eller grönt.


Elev: Det tystaste ljudet jag kan höra är innan startsignalen på en simtävling går. Då låter det: mummel, mummel och skvalp, skvalp. Allt mummel kommer från publiken och allt skvalpande kommer från vattnet.


Elev: Det tystaste ljud jag kan höra är när min katt travar runt på sina små ljudlösa rosa tassar på golvet eller på mattan i mitt hus eller i mitt rum.


Elev: Det tystaste ljudet jag vet är när jag klickar på mina x-box360-knappar.


Elev: Det tystaste ljudet är när en spindel går på sina åtta ben.


Elev; Dt tystaste ljudet jag kan höra när det är knäpp tyst är en penna som nuddar ett papper. Det låter pick, pick, pick, pick, pick.


Elev: Det tystaste ljud jag kan höra är en penna som vässas. Det låter som ett krav, krav, krav. Det är ett tyst ljud med det finns tystare som man inte tänker på. Det finns ljud som inte man hör med ett mänskligt öra.


Elev; Det tystaste ljudet jag kan höra är när man har vattnat en blomma och givit för mycket vatten. Det låter tripp, tropp, tripp, tropp. Det låter så länge, så länge. så länge, tills jorden i blomman torkat tror jag.


Elev: Det tystaste ljudet jag kan höra är när en insekt åker in i ett fönster mitt framför ögonen på en. Det låter som ett litet kling i fönsterrutans glas när insekten har åkt in i fönstret.


OCH DET MOTSATTA LJUDET - DET ALLRA HÖGSTA


Elev: Det högsta ljudet jag kan höra är när Hammarby gör mål mot Djurgåren i 91 minuten och så blir det 1-0 till Hammarby!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har haft lektioner idag. Vi har utvecklat något kring våra sinnen.
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Mats

Underbart vackert och inspirerande.

Jag tänker att mitt tystaste ljud är när ett ljud som maninte visste fanns tystnar. När kylskået stänger av och jag inser att surret har funnits men nu är jag befriad!



Jag älskar övningar som ger utrymme för olika sätt att tänka.

Postat av: Janis

Underbar läsning! Och om det är skorna eller marken som låter när man springer - det väckte upp en ny undran!

Mitt tystade ljud tror jag är när jag stoppar mina öronproppar i öronen, och de sakta och tyst,tyst pöser ut och stänger ljuden ute.

Jag gick förbi en bok med titeln "Näsans kunskap" häromdagen ... det är en också en spännande tanke.



2009-05-18 @ 19:05:34
Postat av: thord wiman

Hej!

Att lyssnA efter det tystaste ljudet är ett både lekfullt och allvarligt företag: tänker på Tranströmers allmänmänskliga kostym som sys i det tysta men förnimbart ändå någonstans som ett vemodigt sus djupt i själ och sinne.



Rent generellt är nog lyssnandet en konst som försvinner, lyssnandets andakt...

Vi fågelintresserade för nog traditionen vidare ändå för här är öronen viktigare än ögonen åtminstone före midsommar.



Mitt tystaste ljud är nog den lätta pust eller luftström av fågelns vinge, en förnimmelse bara eller känsla...

2009-05-18 @ 21:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback