Fina, fina, fina elever



Idag har jag haft förmånen att

* diskutera matematik med en elev och få utmaningarna att tänka som eleven.

* delta i underbara skratt då mina elever dramatiserat att vi ska ta sprutor mot stelkramp.

* få lyssna till hur elever tänker och funderar kring sina livsituationer.

* höra en elev fråga om det verkligen, verkligen är sant att han får ta hem matteboken.

* få höra hur entreprenörerna i klassen är stolta över sitt genomförande av det fik och framgångarna med det.

* läsa några utvecklande texter som eleverna skrivit själva.

* uppmuntra några som har en idé om hur de ska bli riktiga kockar som gör verkliga soppor. De har fått låna kokböcker av mig - och tar med sig egna - och i kokböcker både läser de och räknar samt hittar på nya maträtter. Killarna ska bli kockar...

* säga ja till de som BEEEEEEEEEEEEEEER om att få läsa sina böcker.

* medvetandegöra för en elev som inte uppfattar att jag talar engelska då eleven svarar på svenska. - Va, talar du engelska med mig? Men jag... fattar ju inte engelska... men jag förstår ju allt som du säger... NÄE nu fattar jag ingenting?! Fattar jag engelska? Ja men det gör jag ju. Pratade du verkligen engelska med mig?

* hålla en hand i min genom alla korridorna ned till lunchen och maten ...

* samtalet mellan en lärare och en elev under det att vi äter upp allt vi har på tallriken...

* och förmånen att få frågor som jag inte kan svara på men måste grubbla en aning över.

* se föräldrar bli stolta över sin unge under ett utvecklingssamtal.



och då jag går igenom korridoren snubblar jag till... och några elever jag inte kan namnen på skrattar för det ser fånigt ut ... och jag skrattar tillbaka efter att jag räddat mig från att falla och fortsätter min vandring och hör eleverna säga:

- Hon är jättesnäll... du behöver inte vara rädd för henne för att hon ramlar... hon är en snäll lärare som ramlar.

Då log jag för femtioåttonde gången under min skoldag!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Katarina

TACK för dina MYCKET inspirerande inlägg, som ger mig kraft och inspiration i min lärarvardag.

2009-05-14 @ 18:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback