Årskursvis - vad är det egentligen? Matematikproblemet!



Jag gav mina fyror en uppgift jag hittade vid kopiatorn. Jag tyckte uppgiften var spännande. Jag tänkte inte ett dugg på att uppgiften var ämnad för årskurs nio och fanns i ett gammalt nationellt prov, matematik 2007. Jag ville pröva- Kiwifågeln är alltid aktuell i vårt klassrum. Så därför gjorde jag det.






Eleverna fick rita upp flera alternativa storlekar på ägg. Själva uppgiften hur mycket kiwifågeln vägde syntes dem vara en lätt uppgift, trots att de inte kunde berätta exakt hur de tänkte. Fågeln vägde 2500 gram. Men det var äggets storlek som intresserade dem mer. Hur stort var ägget?
De fick rita upp flera alternativ, därefter kopierades pappret i fem exemplar. Efter att ha ritat fågeln kunde de klippa ut sina ägg i fem lika - och pröva hur många gånger de ville utifrån storlekarna eleverna ritat och tänkt sig äggen vara





Vad behövde eleverna:

- sin lärares närvaro och intresse
- möjligheter att tala och jämföra, samtala och beskriva för varandra, stöd och hjälp i en gemenskap
- inse att de kan mer än de tror om de får pröva hur mycket som de vill
- en kopiator så de kan kopiera sina ägg fem gånger... hur ska det annars gå Anne-Marie?
- veta att de får rita, skissa, tänka och skriva hur mycket de vill då de prövar sina vingar att räkna...
- veta och förstå allt prövande är tillåtet.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Angela

Hej!

Ramlade in på din blogg för ett tag sen när jag letade material om skala till en 4a. Vilka ideér du har! =) Blir verkligen inspirerad. Jag är lärarstudent och blir klar till jul, år fk-6. Kommer definitivt följa dig här för tips och ideér och inspiration!

TACK!

2009-05-13 @ 22:17:29
Postat av: Andreas E

Man kan ju fundera på vad det är som händer i skolan. i 4:an klarar de av att lösa problemet utan större svårigheter, men i 9:an är uppgiften svår och skapar en hel del problem. Varför är det så?

2009-05-14 @ 07:53:38
Postat av: Katarina

Jag måste prova uppgiften i den 1-2:a där jag arbetar. Hur kommer de att lösa uppgiften?

2009-05-14 @ 18:40:19
Postat av: Lena T

Spännande! En årskurs 4 -eller en årskurs 9?

Eleverna i 9:an har antagligen också lärt sig en massa om att inte kunna, inte få pröva, inte riskera misslyckas, inte göra bort sig1 Och att matte är svårt -inte för mig...

2009-05-14 @ 23:20:44
Postat av: Anonym

Visst är det märkligt? Jag tror på prövandet och utmanandet - och kanske att läraren vågar vara den som sträcker sig ut och funderar - alltså vågar pröva något i klassrummet. Det är viktigt. Att läraren vågar. Man behöver inte lyckas... men man måste få pröva. A-M

2009-05-15 @ 19:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback