tickande TIMPLAN




Tid markeras i en plan.


Timplan är en plan för att säkerställa att varje specifikt ämne får utrymme och att eleven får lära sig inom diciplinen. Ja, jag är lärare i årskurs fyra. Jag har timplanen i mitt tänk, det betyder att jag ansvarar för timplanen. För eleverna syns inte timplanen. Vi har matematik i de böcker vi läser i (ämnet svenska) och geografi och naturkunskap ur matematikböckerna (ämnet matematik). Timplanen har till syfte att garantera elevens rättigheter. Men det är lärarens uppdrag att förvalta timplanen. Jag följer mina elevers funderingar och hur de, med rätta, blandar ihop engelskan med naturvetenskapen. - Va, blir en anka äldre än en katt? frågar mina elever. De har läst en engelsk faktabok om arters livslängd. Jag säger till dem att de ska leta efter textens innehåll oavsett om det är engelska eller matematik. Därför gör eleverna det. - Anne-Marie, det står att en älg väger 500 kilo och att en björn väger 350 kg? Är det sant? Det står i matteboken. Får jag googla och kolla? säger de som läser innehållstexter och inte uppgiftstexter. De lär sig av matematiktexten, De lär sig av engelska texten. Så ska det vara. Och då bryter de ny mark för lärandet.

Timplanen behåller jag ömt i mitt tickande läraruppdrag.

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Marie

Det här gillade jag att läsa!!!!

Jag gillar inte 40 minuterslektioner som när de väl har börjat och alla är igång - vips så ska det bytas - suck!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback