TANKAR OM BREVSKÖRDAR



Det ligger ett brev på min dörrmatta.
Det ligger ett brev på min dörrmatta!
Måste skriva det med ett utropstecken.
Jag uppmärksammar det som en ovanlighet.
Detta brev på min dörrmatta.

Det är alldeles speciellt att få ett brev.
Det är som om man skördar något.
Som om man gjort sig förtjänt av ett brev
därför att man har skrivit ett själv.

Brevskörd!
Vilket underbart ord.
Brev och skörd.
Det är något fruktsamt som ligger på min dörrmatta.
En del av något för länge sedan planterat.
En kontakt!

Från yttervärlden blir ord burna upp till min våning och min innervärld.
En mellanhand, en postbärare, har förmedlat bärartjänsten.
Orden har rest för att ta sig fram till mig.
Någon längre ifrån mig har skrivit och tänkt just på mig.
Läst igenom sina meningar och ord.
Tittat på orden, vikt samman pappret, lagt in det i ett kuvert,
slickat igen och förseglat innehållet, burit det till en postlåda
eller kanske ända fram till postkontoret,
eventuellt valt ett frimärke, omsorgstänkt helheten,
och så försvinner brevet i en postpåse, bärs hit och dit,
slutligen för att hamna på min dörrmatta.

Jag håller ett brev i min hand.
Jag skördar något planterat.
En relation, en kontakt, en ordväxling.

Så vackert talar människan om brevet.
Vi omsluter antal brev med ordet brevskörd.
Då vi får mail via nätet förvaltar vi inte riktigt omsorgen om mottagaren.
Vi skyndar iväg med våra ord, ibland snabba, och alldeles ilande fort
springer fingrar över tangenter och iväg... och orden hamnar ibland fel,
som om de klampade in, trampade på, utan avsändarens tvekan, omläsning,
slickande på kuvertetfördröjningen - och så trycka på. Sänd knappen.

Jag får många mail. Mailbomba säger man när man sänder iväg massor av
mail till en och samma person. Min mail är full.

På min dörrmatta ligger ett brev.
Ett brev!

Jag böjer mig ned
som om jag funnit en skatt,
tittar förundrat på brevet.

Jag har fått ett brev.
Långsamt, långsamt tar jag upp det.
Som om jag ville förhöja ögonblicket.
Omsorgen vilar också hos mottagaren.

Jag har fått ett brev!


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback