SJÖMANNENS KUNSKAP

Flygplatsen är öde, stort som ett hav. Jag slår mig ned och väntar på mitt hemflygarplan. Intill mig sitter en sjöman. Nord, nord havet och världens alla hav hans arbetsplats:

- Du skulle se, vågorna är så här höga, och båten... säger sjömannen jag talar med.
- När är du rädd, frågar jag, haven är så stora, så stora.
- Rädd, näe, jag har varit på havet i femtio år. Med så mycket kunskap är man inte rädd men man lär sig att förstå och känna respekt. Det farliga är att inte kunna... det är då man blir rädd...
- Jag har respekt för havet, men ingen kunskap, säger jag som inte är överens med havets hunger och glupskhet.
- Du är rädd för att du inte kan, när man kan så blir man inte rädd, man vet att man inte behöver vara rädd.

Jahaja... kunskap går alltid hem med andra ord.
Anne-Marie






Kommentarer
Postat av: cathe frankrig

Takk for en flott dag i Norge, Enebakk. Flere av lærerne var igjen etter at du reiste. De sa... nå har jeg fått noe å tenke på!!!!!!

Vi samles i ettermiddag for å tenke videre. Du ga et massivt input...vi ble slått ut.....masse å arbeide med!!!Takk!

Ha en god dag. Cathe

2009-03-10 @ 08:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback