RÄTTIGHETER I SKOLAN





Eleven har rättigheter i skolan.

Det är lärarna som har skyldigheter.

Rättigheter omsluts av ansvar.

Ansvar är en del av utbildningen.

Att växa med ansvar.

Att få och erövra ansvar.

Att få möta positiva förväntningar om sin lärande utvecklingoch få den utmanad.

Barn och unga har rätt att få uppleva utmaningar. Eleverna ska få möta krav som de har möjlighet att nå. Också för att anstränga sig att nå. Det är spännande att lyckas om utmaningarna är rimliga. Men det måste finnas utmaningar. Jag delar den tanken med de två författarna till boken VÄLFÄRDSLANDETS GÅTA - Varför mår barnen inte lika bra som de har det? av barnläkarna Lindblad/Lindgren, med inriktning mot barns hälsa och välfärd ur ett humanistiskt perspektiv.

Förväntningar om - betyder tilltro till.

Skolan måste betyda skillnad för eleverna.

Jag tror många elever har tråkigt i skolan.

Jag tror att många av mina elever har tråkigt i mitt klassrum.

Jag kämpar för att göra skola och lärande meningsfullt och angeläget.

Det är mitt uppdrag.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback