PIZZA I ARVIDSJAUR

Jag sitter i Arvidsjaur och äter pizza.
Pizzan är jätte, jätte, jättestor.
Den flyter långt ut över tallriken.
Den täcker faktiskt nästan hela bordet.

Men Arvidsjaur är väldigt litet.
7000 bor här, i centrala Arvidsjaur bor ca 5000.
Jag är en aning bortkommen.
Äter ungefär en sjättedel av pizzan.
Om ens det. Jag äter kanske en åttondel.
Jag ÄTER en åttondel.
Jag anar att de som sitter i Pizzerian vet att jag inte är härifrån.

Intill centrum finns en skola.
Den ska vara lika för oss alla.
Det är bra.
Den förenar oss.
Jag har något gemensamt med den, och med de som arbetar där.
Och med eleverna.

Imorgon bär det av.
Då tar jag sparkstöttingen och far nedförbacken, svänger av till vänster, sparkar mig fram genom snövallarna... till skolan.
Hemma!

Anne-Marie





Kommentarer
Postat av: LenaA

Åh, spark har jag inte åkt på många år. Senast hos mormor i Malmberget för många år sedan. Man åkte det överallt, alla åkte spark.



Anne-Marie, ta djupa andetag i kylan. Visst är det klart och härligt friskt?



2009-03-01 @ 18:47:53
Postat av: erica

Ja pizzerian ägdes av svågern för 15 år sedan ungefär. Då fanns det bara en i hela Arvidsjaur, och om du ramlar med sparken plåstrar svägerskan om dig på vårdcentralen. I goda händer som sagt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback