FRÅGA OM HÖGLÄSNING

Hej Anne-Marie
 
Med anledning av ditt blogginlägg "Ordförståelse" funderar jag:
 
När jag läser högt för eleverna och hittar ord, formuleringar och tankar i boken som kanske behöver förtydligas, stannar jag upp och diskuterar och funderar tillsammans med barnen. Samtidigt som jag gör det funderar jag på om det "stör" själva läsupplevelsen för eleverna. Blir de "avbrutna" i sin bild av det lästa eller blir deras "läsbild" större av att jag diskuterar och funderar tillsammans med dem?
 
Om du inte har ett svar på denna fundering, ge mig då en fråga att fundera vidare kring.
 





Oj, mitt favoritämne alla kategorier. Högläsning! Hurra!
Men jag kan direkt återknyta med en fråga:

Om du undrar - fråga eleverna. De är de enda som verkligen kan svara.
Men om jag frågar dig - vad har du för pedagogisk tanke kring det du gör. Om du har en pedagogisk tanke så vet du varför du gör som du gör. Din fråga visar mig att du undrar, och det är värdigt tänker jag. Du undrar och tänker. Förutsättningarna för lärande hos dig och till gagn för de som du undervisar. Lärare som undrar... det är mumma för pedagogisk utveckling. Svar är inte så intressanta tänker jag.

ADAPTIV HÖGLÄSNING
Jag skiljer på högläsning och läsning med fokus på att åskådliggöra lärarens lässtrategier utifrån den höglästa texten. Endast högläsning är en slags gåva, ett skapande av gemenskap mellan många och en text. Då en lärare läser högt samspelar läraren med text och med elever. Elevernas förståelse ligger i lärarens förmåga att förvandla texten till något eleverna förstår. Jag gör det i form av att jag förstärker ord jag inte själv är säker på att eleverna kan, jag byter ut ord under tiden jag högläser - jag intar en adaptiv funktion skulle man kunna säga. Jag är mellanledet mellan texten och elevernas förståelse.

STRATEGISK HÖGLÄSNING
Men en strategisk läsning då stannar jag upp. Jag ställer mig själv tänkande frågor, åtkomliga för mina elever.

- Hmmm, jag ser att berättelsen är uppbygd av tretalets form, vi har nu mött den första personen... jag undrar om det är så att vi kommer möta den andre och den tredje...

- Jag ser att författaren (Astrid Lindgren exempelvis) har använt och i berättarformen. Författaren använder och istället för kommatecken, jag undrar vad som händer om jag läser texten med kommatering istället för detta och... låt oss pröva... lyssna nu...

- Hmm, här är ett ord jag inte förstår. Författaren (xxxx) har säkerligen förklarat ordet här i denna text, låt se, om jag läser om den här texten och ser om jag får en förklaring, kan ni hjälpa mig att lyssna noggrant. Vad kan "baktråg" betyda? Hur ska jag gå tillväga för att förstå detta ord utan att ha en ordlista...

Denna form av högläsning gör eleverna medvetna om  hur läraren förhåller sig till läsningen. Denna form är mycket intressant och mycket utvecklande för eleverna och för läraren. Genom denna högläsningsform tränger läraren djupare in i texten och modellar därigenom strategier för att förstå, fördjupa sig och ställa sig kritiskt.

Jag hoppas jag skapat positiv oro i ditt tänkande huvud käre frågeställare...
Det mest intressanta är vilket lärande perspektiv jag antar och hur det är kopplat till kursplaner, mål och lärande utveckling...

Återkom gärna...

Anne-Marie Körling

Begreppen Adaptiv högläsning och Strategisk högläsning är begrepp jag myntat till min nästa bok.. som jag skrivit på hur länge som helst allaredan..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback