ELEVENS BEHOV AV ÅTERHÄMTNING



Jag är en aning fast i boken VÄLFÄRDSLANDETS GÅTA - VARFÖR MÅR BARNEN INTE LIKA BRA SOM DE HAR DET - av Lindblad/Lindgren:

Läkarna i boken beskriver behovet av återhämtning.
Jag tänker - hur ofta får eleverna återhämta sig i skolan. Är rasten en stund av återhämtning? Vad är återhämtning för ett barn? Hur ser den ut för mig själv? Hur upplever jag mig återhämtad? Vad betyder återhämtning?

När jag skrivit ordet återhämtning flera gånger börjar jag leka med ordet. Trots att det är ett så allvarligt och viktigt ord. Jag märker då att just denna ordlek är en del av min återhämtning. Orden är min studsboll, meningarna min lekyta och skrivandet min absoluta sysselsättning för återhämtning.

Men hur ser den ut för eleverna? Vet de vad återhämtning är? Upplever de den?

Ett har vi alla gemensamt: SÖMNEN!
Den är oerhört viktig för all återhämtning. Man måste sova. Och det mycket. Under sömn äger återuppbyggnaden rum. Det nybildas celler i en oerhört mängd under sömnen. Nästan ett helt kilo nya celler vilka behövs för att orka igenom en hel dag där dessa eller andra celler förbrukas. Man bygger alltså upp sig under sömnen. Kroppsbygger och tankebygger.

Jag brukar ta mig en tupplur.
Det skriver jag mest för att jag tar igen mig just nu.
Jag leker med orden.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback