Det nödvändiga perspektivbytet




Oavsett hur stort eller litet man gör annorlunda så skapar det annorlunda något nytt. Jag tycker om små förändringar, man kan kalla det att fundera över sina vanor, och faktiskt undersöka sina ovanor.


Jag sitter alltid på samma plats och skriver. Min dator är bärbar men märkligt stationär i mitt hem. Den stationära platsen är bara stationär på grund av att jag har min adapter och en nätanslutningsplats precis där. Därför slår jag mig ned just där. Nu har jag vänt och vridit på min arbetsplats. Satt mig på motsatta sidan om bordet, vridit datorn ett halv varv och slagit mig ned på en annan stol. Det betyder att jag är precis vid samma bord men har bytt perspektiv. Jag ser ut över något annat, om än så bekant, så ser jag något annat. Inget nytt. Men jag ser medvetet.
Det jag ser kittlar sedan min kreativitet. Må så vara att just den kreativiteten kan förstås som ett städbehov, eller en omorganisationside... hmm.. jag tror jag ska flytta den där grejen dit... så är det en form av stillsam kreativt tänkande, om än så litet.

Så tänker jag kring många skolfrågor. Jag tänker perspektivbyte. Ett halvt varvs vridande, bryta av en gammal invand vana att som lärare stå framför utan istället slå sig ned på en elevstol och anta elevperspektivet.

Det är den sista meningen jag vill undersöka, fördjupa mig i: att sitta på elevens stol. Under tiden jag gör det funderar jag över den första meningen i mitt inlägg. Hur kan jag få rörelse i det vi inlemmat som rutiner, vanor och ... tja... skapat en slags blindhet inför. Jag vill skapa pedagogiskt tänk kring det mesta vi gör i skolan. Det kan tyckas ansträngande och alldeles för petigt. Men om ... och jag får visionera ... så är det utveckling att tänka medvetet kring allt som omsluter eleverna.

En bläckpenna annonserar att läraren tilltror eleven en slags permanent skrivförmåga, tangentbordsskrivande och skärmupplysande textåtergivande signalerar att läraren förstår elevens kommunikativa vilja, en blyertspenna och ett suddigum kan åskådliggöra att läraren har rätt att bedöma att  - gör om, sudda ut, skriv nytt, rätta till.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback