Litet ord med stora möjligheter



Idag var jag bara ute på spaning efter något ord. Ett ord på vägen, eller ett ord på väggen.
Jag hittade ordet dörr. Då tänkte jag ... vackert ord egentligen ...




Då tänkte jag - hur många dörrar öppnar och stänger jag under min dagliga tur genom staden:

En dörr jag öppnade idag var vägen ut ur mitt hem,
därefter gick jag förbi en massa dörrar,
en hissdörr in och en hissdörr ut,
porten är en slags dörr,
och sedan vips ute på gatan,
från gatan in i T-banan.
T-banan innebär flera dörrar,
och en biljettkassepassage där jag ler åt biljettstämplaren,
genom dörren in i t-banan,

- dörrarna stängs, se upp -

Jag såg upp och såg dörrarna stängas,
för att öppnas,
och sedan är på språng till tvärbanans dörrar,
som också

- dörrarna stängs, se upp -

och kliva ut genom dessa dörrar,
för att kliva rakt ut på en gata,
leta sig fram till en annan dörr,
in genom den,
och sedan ut genom en annan,
in genom en affärsdörr - plingeling -
och ut genom den...
puh.... hur roligt är det att skriva om alla dörrar man tar och öppnar under en dag i sitt lilla lördagsliv...

men det här med dörren...
en dörr betyder också en tröskel,
oavsett om den är hög eller låg,

om man står på tröskeln
står man mitt i ett steg,
en förändring.

Dörrar öppnas och dörrar stängs.
Dörr - ett möjligt ord.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hallå där! Din ordkollektion tillväxer.



I skolans inskrivande och utskrivande lärande miljöer finns också många dörrar både verkliga och så de lite mer mentalt abstrakta som lärare kunskapsinviterat öppnar, fast det är eleven själv som nyfiket måste ta steget över tröskeln, gå in.



Men jag tycker skolan borde öppna fler dörrar in i naturens många olika rum för att säkerställa, bibehålla förståelsen för människans egen roll i det stora skeendet, förankra detta stora sammanhang i varje ung individ. Teknikålderns barn får inte tappa sitt ursprung ! för vem ska då krama träd och värna gullvivor, fjärilar och havsörnar i framtidens Sverige?



En god hälsning från thord.

2009-06-14 @ 15:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback