I närvaro av elever



Elever gör saker och ting till sina lärare. De sätter ihop meddelanden med omsorg, ger iväg vackra tankar om sina lärare. Idag besökte jag min grannlärare. Det flödar värme och ljus från detta klassrum. Man känner inspiration. Där satt hon mol alena, skolavslutningsklassrummet såg nyss utsprunget ifrån. Så är det ifrån de flesta klassrum jag känner till. De är mer inspirationsrum och manar på lärandet. Ett rum går att läsa. Jag läser det med värme. Åh så vackra skoltankar jag får härinne, säger jag till min kollega.
Då visar hon ett elevtänkande gensvar. Det är vackert och omsorgsfullt tänkt från eleverna till henne. Jag tänker på mina elever - hur de backar upp sin lärare - hur de ständigt uppmuntrar sin lärare.
- Du är den bästa läraren!
- Du är den bästa bästa bästa läraren!
Och så är det. Vi är alla den bästa läraren! I våra klassrum. När en ny lärare kommer in, träder fram, tar över klassen är den läraren sedan den allra bästa läraren, den bästa vi har haft... och det är så det är. Fint tycker jag.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback