Hotellfrukost med tre ägghalvor



Hotellfrukostar är något av det lyxigaste jag vet. Jag sover gärna hemma men ska jag fira äter jag gärna frukost på hotell. Jag vill sitta i timmar. Smaka allt. Ta om flera gånger. Inte äta mig mätt fort. Bara äta mig mätt långsamt.
Jag minns en hotellfrukost för många år sedan. Jag skulle föreläsa i en stad inom landet, det var helg då jag checkade in på hotellet, det var arbetsdag då jag checkade ut. Jag var så när som på en person ensam där. Det ödsligaste hotellboende jag någonsin upplevt. Långa korridorer med dörrar och bakom dem tommar rum. Kusligt tänkte jag. I receptionen frågade jag om jag verkligen var den enda gästen.
- Nej, det är en till, svarade receptionisten. En endaste.
- Jaha, svarade jag.
Om det är en endaste gäst  till på ett hotell där man själv är blir man en aning nyfiken. Jag bodde på våning tre. Hotellet hade fem våningar. Jag undrade varför jag fått ett rum just på våning tre. Var fanns den andra gästen?
På natten låg jag och lyssnade. Inga steg någonstans, inga dörrar som öppnades i någon korridor. Inga ljud alls. I min fantasi kunde jag nu skriva en skräckberättelse och hade alla möjliga ingångar till en sådan.
Väl vid frukosten.
Det var uppdukat kontinentalt. Ett smörgåsbord att gå runt och hämta hem sin frukost ifrån. Detta gigantiska bord. Där fanns allt - ja ni vet - ostar, kaviar, leverpastej, rökt skinka, grapefrukt, flingor, nybakt bröd och ägghalvor. Det som var mest spännande att bordet var så stort men allt som man kunde gå och hämta därifrån var för ungefär två personer.
Och vid ägghalvorna insåg jag att hotellets kök hade kokat två ägg och delat dem i halvor. Det var allvar med att hotellet bara hade två gäster. Min nyfikenhet stegrades. Vem var den andre gästen? Till min besvikelse insåg jag med ens att där bara fanns tre ägghalvor. Någon hade varit där och tagit en halva.
- Vad önskas att dricka, hördes frukostvärdinnans röst.
- Dricka? Jag vill veta om gästen jag delat hotell med redan har ätit?
- Ja, gästen kom och gick ungefär en tio minuter innan du kom, så nu är du hotellets enda gäst. Nå vad önskas att dricka?
- Kaffe!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Jesús

En härlig berätelse.

Har varit i Istanbul förra vecka och har uplevt en continental frukost, strax över sju tiden en gâng jag hade vandrat runt den Blâa Mosquéen. Men din berätelse är oträfbart. Jag bara ât sakata ...vatten melon appelsinsaft... med mycket mera medan nâgra möss (fâgel ?) bad om mat för en japansk dam.

Det var pâ en täckt terrass titande direkt pâ den Blâa M. och Santa Sofía. Det var tur det tycker jag.



Mycket vänligt, Jesús

2009-06-30 @ 17:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback