Min bror har byggt en båt - om att härbärgera tålamodet




Min bror har byggt en båt.
Det tog min bror många år att bygga en båt.
Min bror är i skogen och letar furor.
Det är furor som ska vara till båten.
Min bror har byggt en båt.

Min bror har lagt sin sista hand vid båten.
Den sista sandpapperstagen har han lagt vid båten.
Den sista skruven är åtdragen.
Den sista fernissan fernissad.
Det är min brors sista arbetshand vid båten.
Nu väntar omklapparhanden, båtförarhandlingarna.

Min bror har lagt i sin båt.
Det varliga och farliga examensprovet.
Vattnet är domare och betygsförkunnare.
Ska båten flyta? Ska båten fungera som båt?
Ska barlasten bara vara last?
Ska båten gunga vackert på vågorna,
klara stormarna...

Min bror har byggt en båt.
Vännerna har sjösatt den.
Detta stora ord - sjösättning - som avnavlar båten från land.
Från båtbyggarhänder till självständig bärkraft.
Det är vattnet som bär båten,
det är båten som håller vattnet på avstånd.

Min bror ringer...
- Nu är den i.

Min bror ringer några dagar senare...
- Nu är den på bottnen. Den sjönk.

Jag nästan skriker av förskräckelse.
Båten! Botten! Vattenintaget!

Min bror ringer...
- Nu är den tätat igen... syrran... det är sån´t som händer med en båt.

Jag beundrar tålamodet. Förmågan att härbärgera tålamod och framtidsutsikten. Snart ska min bror segla.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

I Skåne säger vi att träbåtar ska ligga och "ballna" - det betyder att trät måste svälla innan det blir riktigt tätt.



Jag är rädd att du inte har helt rätt när du talar om den sista fernissan - det lär nog bli fler lager vad det lider...

Postat av: Anonym

Hejsan - min bror kan så oändligt mycket om båtar, detta är hans tredje båt som han har byggt - jag skäms över min okunnighet och min käre bror skrattade generat åt min okunskap men värmdes nog av mitt försök att förstå hans båtbygge. Hans berättelse skulle nog låta helt annorlunda än min. Men jag hyllar min bror och hans båt på detta sätt. Anne-Marie

2009-06-15 @ 20:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback