Förtjust i förskoleklassen



Jag har haft förmånen att följa en förskoleklass under ett helt läsår. Varje besök jag har haft har fått förmånstitta in på den lekande lärande verksamheten. Det som händer i mig då jag deltar på avstånd är att värmen och glädjen sprider sig inom mitt pedagogiska hjärta. Ibland står jag länge utanför dörren och tittar in. Jag hör inget, och ibland skärper det sinnet att titta och se, man tar bort ett sinne för att se bättre. Jag ser mattelekarna och dagens fokus omsorgsfullt placerat på golvets runda matta, jag ser en ring med ungar som tittar på den läraren som berättar och som sedan tillåter lekens undersökande kraft - ungarna rör sig mot och med uppgiften, prövar och undersöker - och jag blir i mig själv en krypande unge som i fantasin väger legoklossar med pennor eller hoppar tvåsteg på mattan - och jag inser att matematik är såväl rörelse som görande och som grädde på moset - en aning reflektion om vad leken handlade om. Därför skänker jag en pedagogisk hänvisning till denna viktiga förskoleverksamhet. Vi mår alla bra av det lärande som gör oss lekande och undersökande.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback