Skolrättighet: Rätten till sin lärare!




Skollagen ger också ett utrymme att anställa en obehörig lärare, om en behörig inte finns att tillgå och undervisningen är i farozonen.
SvD 10 juli 2009

Det är något märkligt med uttrycket obehörig lärare. Lärare är ett yrke och yrket kräver utbildning  och examen. Om man är lärare kan man inte vara obehörig. Det är en begreppsförvirring. Vi talar inte om obehörig läkare, obehörig målare, obehörig jurist, obehörig rörmokare. Det är bara i samband med läraryrket som begreppet används. 

Rätten till utbildning, undervisning och lärande utvecklande processer måste vara prio ett för en elev i skolan idag. Eleven har sin utbildningsrätt i skolan. Och skolan är till för att säkerställa elevens lärande rättigheter. Det måste betyda att bara det bästa är gott nog.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: opedagagogen

Nej, det är nog dags för ett upprop mot begreppet "obehörig ....." Vill inte ens skriva ner det, begreppet får inte ens förekomma. Ska vi fortsätta med detta ".......begrepp" kommer lärare som profession aldrig att accepteras. Är det det vi vill? Nej, absolut inte! Så här får det inte vara!!!!! Och jag blir djupt besviken på skollagstexten som använder sig av begreppet "obehörig .....". Nu får vi upp på barrikaderna!!!

Postat av: opedagagogen

Skrev ett inlägg om detta efter att ha läst ditt inlägg. Jag blir så ......... upprörd!!!

2009-07-11 @ 21:07:45
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com
Postat av: Mats

jag tycker det här är svårt och borde inta en utbildningspositiv ståndpunkt - men egentligen bryr jag mig ganska lite om vilken utbildning folk har.



Konstnärer, musiker, dansare, författare - vem bryr sig om vilken utbildning de har?



Egentligen är det väl bara läkare och jurister som helt lyckas monopolisera yrket med koppling till legitimation? I alla andra relationer är vi tvungna att erövra någon form av trovrdighet i mötet med den som vi i brist på andra ord kallar "kunden".



Det är med en viss sorg jag tar farväl av den fackliga hållningen. Som förälder hade jag nog varit helt rabiat - må bäste lärare undervisa mitt barn!



Huuuu - jag är orolig för att den här diskussionen är alltför infekterad och ångrar nästan att jag skriver...



Ha det bra

ses

2009-07-11 @ 21:56:00
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: annemarie

Hej Mats,

Jag ångrar nästan också att skriver om det här. För många berörs av inlägget. Det finns personer som länge arbetat inom skolan och utan att vara behöriga - men har tjänster och förtjänster. Och konstnärer är konstnärer, författare författare utan att de för den skull är examinerade. Men det handlar om ett läraryrket - och det bör uppgraderas till förmån för alla som arbetar där - och framför alltför eleverna som varje dag ska uppleva en skillnad när de är i skolan. A-M

2009-07-12 @ 10:30:48
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Mats

Jag tycker också att läraryrket bör uppvärderas och vill gärna medverka till att lärare får högre status - men jag vet inte på vems bekostnad detta ska ske?



Jag tror att status är ett nollsummespel och alla grupper kan inte höja sin status samtidigt. För mig är det nog en individuell fråga. Status erövrar du genom dina handlingar i mötet med andra.



Sen finns ddet andra som tror att det handlar om lön och utbildningslängd....



Ha en skön dag!

2009-07-12 @ 13:43:59
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Richard Gatarski

Var kommer uttrycket "obehörig lärare" ifrån, och varför anses det vara så viktigt?

2009-07-12 @ 23:16:27
URL: http://www.skolmarknad.info
Postat av: Mats

Om du ska installera el eller göra om ditt badrum är det viktigt att du anlitar en behörig hantverkare. Om det händer en olycka har de flesta behöriga en försäkring som täcker möjligt slarv och du bör gå skadelös ur det hela.



På samma sätt finns det en föreställning om att behöriga lärare (med svensk examen) inte riskerar att misslyckas i mötet med barnen. Staten/läärarutbildningen garanterar då någon form av neutral kvalitet som gör att alla lärare klarar av alla barn, och då inte riskerar att stämmas för dåligt arbete.



Jag har jobbat med lärarutbildning i sju år och på något sätt varit inblandad i att ge 1500 lärare behörighet. De flesta tror jag är utmärkta pedagoger, men jag misstänker att det finns andra personer i samhället som skulle klara av jobbet med rätt stöd och handledning.



Behörigheten är alltså en fråga om "körkort" - sedan börjar din egentliga utbildning och den varar livet ut.

2009-07-13 @ 09:17:05
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: annemarie

Hej Richard, jag tror att många många utanför läraryrket passar alldeles utmärkt i själva läraryrket. Frågan är knepig. Mats, vad stolt du ska vara i din profession. Jag tror att många av de som är i skolan ska få möjlighet att fortbilda sig. De som är där redan är i många fall de som vill fortsätta och inser att yrket också kräver

2009-07-13 @ 09:51:33
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Rebecka F. Sädbom

Jag instämmer till fullo! Det är en lustig diskussion om (o)behöriga lärare.

2009-07-13 @ 21:00:28
URL: http://rebeckasadbom.blogg.se/
Postat av: annemarie

Jag vänder mig mot begreppet obehöriga lärare. Jag är fullt medveten om att hela diskussionen kring det här begreppet är känsligt. Anne-Marie

2009-07-14 @ 13:35:13
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Mats

tack Anne-Marie!

Jag försöker vara stolt och famlar över sätt som skulle göra den här statushöjningen verklig och inte nostalgisk eller proklamerad - den enda vägen för att höja anseendet tror jag är genom att vara modig.



Lärare som engagerar sig i det lokala skolutvecklingsarbetet och lyckas göra det till en gemensam angelägenhet för kollegium, föräldrar och barn - dessa lärare tror jag har förutsättningar att bli viktiga personer i samhället.



När jag möter studenter under utbildning är det tyvärr ganska ovanligt att de engagerar sig i sin utbildning på ett mer ideologiskt plan. Det kårfackliga och utbildningspolitiska arbetet tycks ha ganska låg prioritet för de flesta, och då tycker jag det är logiskt att de inte får någon status som färdigutbildade...



Låter jag cynisk?



P.S. Att det är en känslig fråga är väl bra?

2009-07-14 @ 23:57:35
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: annemarie

Då jag skrev det här tänkte jag på en underbar person jag mötte en gång. Den personen lärde oss mycket om ekonomi för det var personens yrke. I flera stora företag hade han arbetat. Ekonomat. I skolans värld kunde han bidra till förändring och anpassning till ekonomiska verkligheter - han hade en plan - en plan om att skapa en ny slags läroplan för skolans ekonomikunskaper och elevernas förmåga att ingå i det ekonomiska spelet utanför skolan. Han var inte behörig. Han var yrkeskunnig. Fast från ett helt annat område. Hans yrke var tillförande. Det är också viktigt att veta. Jag drömmer kanske om ett större samspel med alla andra aktörer kring skolan, tänk att samspela mer med andra yrkesgrupper för att maximera lärande modeller för eleverna. Puh, det är inte lätt att fundera i skoltermer. Men ju mer jag ser på ordet obehöriga - tycker jag att ordet hjälper till att dra en mörk skugga över skolan.

Anne-Marie

2009-07-15 @ 10:13:11
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: SA

Det är bara ett ord. Byt ut obehörig mot kompetensbrist. Tveklöst så finns det stora kompetensbrister i lärarkåren men om lösningen är mer tid i skolan ställer jag mig tveksam till.

Mer erfarenhet av annan verksamhet i samhället tror jag skulle hjälpa bättre mot ”kompetensbristen”

2009-07-16 @ 09:05:29
Postat av: annemarie

Om ord är ett bara - vecklar man ut innebörder i ord har de stora betydelser. Fler ord kring samma fenomen brukar bli tunga och svåra att bära. Läraryrket har rätt att omslutas av ord som pekar på yrket. Kompetensbristen måste också definieras? Vad menas med kompetensbrist? Och vem är i så fall ansvarig för den?

Anne-Marie

2009-07-16 @ 11:46:08
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Mats

Jagt tänker att om skolan är en institution (eller om vi betonar det perspektivet) då gäller det att skapa så många och tydliga regler som möjligt så att alla vet vad som är kärnan i verksamheten. Då finns det en uppenbar risk i att traditionen blir viktigare än innehållet och att titel blir viktigare ään kompetensen.



I en verkligt målstyrd verksamhet (organisationsperspektiv!!!) där rektor verkligen får ta ansvar för verksamheten måste det också finnas en frihet att ta kontroversiella beslut och göra verkliga prioriteringar mellan t.ex. lokal, personal och läromedel.



Då riskerar utbildning och formella regler om behörighet att hindra en nödvändig utveckling och omprövning.



Så till din fråga om vad kompetens är så tror jag att ordet för dagen är "situationell" - i en viss situation fungerar den ena personen bättre än den andre. Kompetensen uppstår i mötet mellan personer.



Men det är också möjligt att se kompetens som en inre egenskap "där går en kompetent person"



2009-07-16 @ 18:47:55
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: annemarie

Tack Mats.



Jag gläds åt att det blev en diskussion på min blogg. Det är roligt.



Anne-Marie

2009-07-16 @ 20:15:47
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: SA

Wikipedia definierar:

”Kompetens är ett samlingsbegrepp för en individs förmåga att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter.”



Alltså, förmågan att tillämpa och använda sig av förvärvad kunskap – inte kunskapsbrist i sig utan hur man använder sin kunskap (mitt tillägg).

2009-07-18 @ 01:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback