"Slå med rösten"



Orden slår hårt. De slår länge. De slår om och om igen.

Så är det med ord. Jesper Juul kallar det att slå med tungan, barnets egna ord för det vi vuxna bör benämna som verbal abuse, den absolut vanligaste formen av övergrepp.
Ord som gör illa, illa, illa.

"När vuxna slår med rösten"

Ja, alla ord som inte avsänds med respekt för den som ska motta dem...

"Därför är det personliga språket och det personliga uttrycket, där den vuxne definierar och uttrycker sig själv, bäraren av den personliga auktoriteten. Så snart den vuxne börjar använda sin definitionsmakt och talar om eller kategoriserar barnet upphör likvärdigheten och resultatet blir maktmissbruk. Det gör stort intryck på barn, som reagerar med att känna sig misslyckade, skyldiga eller skamsna, ledsna och/eller arga, men det skapar inte respekt, trygghet och tillit i förhållande till den vuxne auktoriteten.
Detta betyder inte att allt vad vuxna säger ska uttyckas med ett hänsynsfullt eller diplomatiskt språk och tonfall. Det betyder bara att det i uttryckets alla betydelser ska komma från hjärtat. Barns integritet kränks inte av föräldrarnas känslor. De är orden som kränker...
" Citat Jesper Juul.


Anne-Marie,
som nu läst hela Juuls bok; Livet i familjen, 2005


Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Oj vilken bra bild - och kloka ord.



Nu förstår jag varför jag blir så arg när någon försöker tillrätta mig i det här vuxentonfallet:

- Nu är det det så här att du måste förstå...



Det trycker på mina barnknappar och jag känner ilskan koka upp igen.

Postat av: annemarie

Jo du, det är ett slags vanligt översitteri, och det är en aning gammaldags och barnfrånvänt, Vårda din ilska, den mår säkert väldigt bra av det, Anne-Marie

2009-07-28 @ 16:16:57
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback