Fokus SKOLA i Obamas Amerika



Läser Barack Obamas plan för att förnya Amerika. Mitt intresse är hur man ser på skolfrågorna och visionen om framtidens skola i Amerika. Som i de flesta andra länder tar också Amerika sin utgångspunkt i de ofullständiga betygen och de elever som inte går igenom hela skolsystemet utan hoppar av, konkurrensen från Kina och Indien då det gäller topputbildad arbetskraft och lägger stor tyngdvikt vid skolan, lärarna och det livslånga lärandet.


Så här ser jag sammanfattningen i korta, korta ordalag:

1) Framgångsrika försöksprogram inom utbildningen bör stå exempel för andra och bli normbildande.

Jag tycker om tanken att lärare och skolor får försöka, utveckla och utmana professionen och uppmärksammas för det. Ska bli spännande att följa den utvecklingen. Här hoppas jag på ord och inga visor. Jag tror mycket på lärare som utbildar lärare, modeller som kan tjänstgöra som bollplank och en utveckling av lärare som möter andra lärare.

2) Skolan ska ha höga och tydliga förväntningar på elevernas beteende och värdegrund.

Det är främst ansvarstagandet, fostran i hemmet och skolans tydlighet som åberopas här. Hemmen ska stöttas i läxläsning och uppmuntran av det arbete som sker i skolan. Föräldrar ska uppmanas att minska tv-tittandet och datorspelen till förmån för de uppgifter som skolan ger eleverna. Elevengagemang utanför skolan ska uppmuntras.

3) Förskolesatsning för barn 0-5 år.

Varje satsning här sparar samhället framtida åtgärder. Här kommer man satsa på mödravård, föräldrautbildning och barnomsorg. Man kommer att öka tillgängligheten för barn att gå EARLY HEADSTART - dagis. Jag reagerar en aning mot detta ord - Early Head! Får läsa in mig och utveckla min ståndpunkt utifrån de idéer denna förskoleverksamhet är inriktad mot.

4) NO CHILD LEFT BEHIND- lagstiftningen

Jag tycker mycket om orden i detta anslag. Det betyder ett direkt angrepp på de eventuella tidigare bristerna där man faktiskt lämnade barn under utbildning åt sitt misslyckande. Det är aldrig ett individproblem att misslyckas med sin skolgång utan är - min tanke - IT TAKES A WHOLE WORLD TO BRING A CHILD THROUGH EDUCATION - Ja, jag använder mig av det klassiska IT TAKES A VILLAGE TO BRING UP A CHILD. Jag vill ju gärna föra upp en världslärande-idé, och skissar på något av det slaget. Man måste få visionera om skolfrågorna. 
Nåväl - anslaget är att samhället och världen ställer ofantligt höga krav på sina medborgare, att leva idag kräver mycket kunskaper - och här är man medveten om att eleverna måste få stöd och hjälp att möta dessa höga krav. Detta gör man genom att:

* Mäta elevernas kunskaper och kunskapsutveckling.
* Omsätta dessa instrument till gensvar för hur undervisning och lärare kan utveckla pedagogiken.

5) USA´s lärarkår

Läraren är den absolut viktigaste faktorn för en elevs förmåga och framgång i skolan och under läroprocessen. Därför ska lärare;

* inrätta ett stipendiesystem - Teaching Service Scholarships - för högskolestudier och där lärare uppmuntras utveckla undervisning i skolor där det råder brist på lärare och lärarkompetens.

* Lärarutbildningen ska säkerställa att de blivande lärarna kan möta de tuffa kraven som hör till yrket.

* Uppmärksamma lärarnas undervisningsförmåga och hur lärare anpassar sig till olika elevers inlärningsbehov.

* Reformera lärarutbildningen.

* Högmeriterade lärare ska utplaceras i problemtyngda områden, och därmed skapa förutsättningar för långsiktighet och ledarskap.

* Lärare ska ha karriärklättringssystem.

* Framgångar i klassrum ska uppmärksammas.

* Förbättra uppfinningsrikedom och experimenterande inom undervisningen.
(DETTA VILL JAG SE MYCKET MYCKET MYCKET MER AV i Svensk Skola. Vem vågar utmana sin undervisning, pröva, utvärdera och utveckla i samspel med elever och viljan att lära).




6) Skolans ledarskap - Rektorerna

Det råder brist på skolans ledare - rektorerna. Och uppdraget till en rektor i en framtida amerikansk skola är att verka för högkvalitativ undervisning och fortbildning av lärare. Här införs UTMANINGSStipendier - vilka ska utveckla och förbättra ledaskapsutbildningarna och verka för att rektor växer med yrket.



Jag har tänkt en hel del på de här skoltankarna.
Jag gillar att man tydligt lyfter fram att

Modeller för framgångsrik undervisning ska uppmuntras och göras synligt.
Att man tillskriver lärarna uppdrag och tilltro.
Fortbildningstanken för lärarkåren.
Viljan att ställa sig bakom undervisningsmetoder och modeller som visat sig fungera bra.
Stötta uppfinningsrikedom och experimenterande inom undervisandet.
Anpassningen till elevers olika inlärningsbehov.
Att Barack Obama sätter högt värde på lärare och lärares insatser och betydelse inom skolväsendet.
Att framgångar i klassrummet ska uppmärksammas.

Kravet på förnyelse inom skolan är tydlig, jag citerar:

"Den typiska amerikanska skoldagen är en relik från jordbrukssamhället och håller inte måttet jämfört med hur det ser ut i andra utvecklade länder runt om i världen."



Jag spanar vidare... gränslöst... nästa nation!
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback