Lästips från en skräckslagen



Ja. Skräckslagen. Vilket ord.
Men jag läser om framtiden och tendenser om framtiden.
Det måste betyda någon form av mobilisering och möjlig framtida anpassning till verkligheten tänker jag.
Den bok jag läser, fick jag först hos Microsoft då jag var där förra året, och då tyckte jag den kändes glättig och ... tja inte av den litterära nivå som jag kräver. Jag fick den sedan tillsänt mig av den svenska förläggaren på Litteraturhuset. Jag har läst halva boken och nu är jag en aning förändringsbenägen. Jag kommer nog läsa nyheter om var jobben finns framöver och hur tekniken utvecklas och en viss förskjutning måste äga rum... från vänster hjärnhalva till den högra. Den vänstra kan kapas av tekniken - men det kan inte den högra.

Boken heter EN HELT NY VÄRLD eller varför framtiden tillhör van Gogh, Goethe och Sokrates av Daniel H. Pink.  Daniel Pink är Al Gores talskrivare, bland annat.

Nåväl... jag kommer nog att återkomma till boken och läsningen.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Nils Eriksson

Jag tyckte boken var väldigt givande.

Jag fick en riktig Aha!-upplevelse när jag läste empati kapitlet och förstod varför vi lägger barnet med ansiktet på vänster arm. Kanske är det för att jag själv gör så med min dotter med det bevisar ju bara hans poäng.

Anledningen att vi lägger barnet på vänster sida är att hjärnan arbetar kontra lateralt, eller högerhalvan styr vänster sida och vice versa. Eftersom Högerhjärnan är bra på intuition och att tolka uttryck. Efter att ha läst detta känns det för mig självklart att ha min dotter på vänster arm för att bättre kunna tolka hennes små uttryck och känslor.

2009-09-03 @ 13:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback