Kopyrajt min barndom, den snabba varianten




Då jag var så där liten fanns inte barnkonventionen... den är bara tjugo år gammal... HÄPP!
Då jag var så där liten fanns inte tänkasjälv...det man gav ut till barn slukade barn i sig med hull och hår... och eftersom det var sagt och gjort så hade barnen lärt sig. Att de inte hade lärt sig förvånades man över en aning. Undervisningen var katederlik, föräldraskapet var upproriskt lyckliga över att det var gott att leva, de hade ju levt under andra världskrigets skugga... ja faktiskt... och framtiden såg så där ljus ut som den gör då man lämnar mörkret bakom sig, TV gjorde intrång i familjehemmen och Amerika åkte till månen och satte ned fötterna... och mänskligheten hade tagit ett jättekliv in i rymden... och svenska skolbarn kom att få mängdlärans matematik... och sedan gick det inte så bra att lägga ihop ett och ett annat. Sommarlovet var de varma bullarna och den kalla mjölken på Flatens dagkollo för ensamma hundar på stan. Men då kom Beatles och livade uppalltsammans och sen blev det musik och hippies... (va är man knarkare om man gillar Rolling Stones?) och allt det där som sedan måste få en motpol... och snart är vi inne i framtiden... då har vi hoppat över det mesta av världspolitiken, den tekniska utveckling och pling-plong... så fick vi en ny läroplan. (Mot slutet gick det så fort, få fort, så jag hann själv inte med...). Och här sitter jag och är interaktiv med världen. Tänk så det blev!

Och om jag kunde säga något till mig själv som unge så skulle det bli:

- Hej på dej!
- ....


Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, vad mycket det hänt...från vår gamla katederundervisning, frånvaro av datorer, dyrt att ringa någon i en annan del av vårt avlånga land, dyrt att skicka brev till brevvännen i Sydafrika -och oj vad lång tid innan jag fick svar...



Och nu Skype gratis med dottern borta på andra kontinenten, mejl till vännerna på Tasmanien, utbyte av foton med semesterkontakterna från Islay... Världen HAR krympt! Men ibland så mycket att vi inte hinner träffas för att vi bor på olika malmar i huvudstaden...? Fika, när? var?

Med många varma tankar

Lena T

2009-07-31 @ 21:21:03
Postat av: annemarie

Har inte din mailadress tror jag... skriv till mig på bloggadressen...den finns i sidan här... om du klickar på min bild... Hej och hå. Ska bli trevligt. Jag kan närsom... A-M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback