FAKTA I MATEMATIKBOKEN




Det är nästan skrämmande att våra elever inte ser innehållet i Matematikboken som fakta, som innehållsbärande information. De räknar på och tänker inte på vad det är för information de räknar ut och vad detta kan innebära för kunskapshelheten. Det är information som vi räknar med.
I Matteborgen är det verkliga bergshöjder och riktiga havsdjup vi räknar med. Det är faktiskt information. Jag har utvecklat en idé hur att göra detta medvetet hos mina elever.
Genom att läraren är medveten om, gör undervisning kring, utvecklar interaktionen med matematikbokens text som eleverna kan få tillgång till HELA matteboken.

Det är genom att jag, läraren, fokuserar på innehållet, synliggör det bättre, funderar kring det mer aktivt. Jag har en plan...


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback