NAMNGIVNINGSCEREMONI



Det finns långa ord och det finns korta ord. Ibland tycker jag de långa orden är vackrare, ibland är de korta mer effektiva. Kort och gott - ett barn får sitt namn vid en dopceremoni. Jag bevittnade ett dop igår. Rörd över alla ungarna som sprang omkring i kyrkan, rörde sig fritt i detta stora kyrkorum och den höga rösten från en två och ett halvtåring som säger - Jag läser själv, och håller psalmboken uppochned, fullt nöjd med sin läsning. Jag gillade det jag såg hos den lilla läsaren. Barnet vid dopfuntet sjöng en helt egen melodi. Egna toner, egna krafttag. Barn, tänker jag, barn. Befriande att vara i deras absoluta närhet. Precis mitt i nuet.

Jag vet inte om jag börjar bli gammal, men jag satt och torkade tårarna, ömsom av kärlek, ömsom av skratt, ömsom av allvaret, ömsom av att vara inbjuden till denna stora stund. Ett barn har fått sitt namn. 

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback