MATEMATIK - PÅ MILLIMETERN MIG SJÄLV



Idag mäter vi oss. Ordentligt.
Hur långt är pekfingret, ett hårstrå, foten, stortån?
Hur långt är det mellan ankel och knä?
Hur långt är det mellan handled och armbåge?
Hur mycket mäter det runt ett pekfinger?

När vi mäter ... allt vi kan så kommer det frågor?
Vad är en ankel?
Vad börjar en hand?
Vad slutar nacken och var börjar ryggen?

Och upptäckterna låter först som Va? Hur kan det här stämma?
Va - tänk att mitt pekfinger mäter lika mycket som det mäter runt mitt pekfinger?
Foten mäter lika mycket som avståndet mellan armbågen och handen.

Det är språkligt, roligt, lärorikt, innehållrikt!
Det blir på elevernas vis som mätningarna äger rum.
Hur mäter man längden om man får välja själv?
Vilka redskap använder eleverna om de får välja fritt?
Vilka ord använder eleverna i sina samtal med varandra?
Det är bara att lärarlyssna!

Lektionen avslutades med en sammanslagning av samtliga mått. Då använde vi naturligtvis miniräknare och började förstå varför man skriver 32.5 cm ... och hur man skriver det i en miniräknare. Det är mycket kunskaper som behövs för att rätt använda ett hjälpmedel. För övrigt kommer vi nu långsamt arbeta oss in mot decimaltal.

Anne-Marie
som inte kunde ana att andra mäter samma sak fast med helt andra syften
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=873143

Kommentarer
Postat av: Mats

mensura" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/Homomensura



människan är alltings mått - vilket enligt wikipedia är ett påstående helt fritt att tolka. Bara det tycker jag är värt attt fundera över...



Nu blev jag mätt och nöjd!

2009-01-19 @ 21:39:58
URL: http://lumaol.wordpress.com
Postat av: Marie - lärarstudent

Nu växer jag igen! Nästan precis detta gjorde jag i en klass jag vikarierade i. Allt utom miniräknaren. Då var jag inte ute och cyklade. Eleverna hade jättekul och det var en fröjd att se hur de mätte och spontant tog reda på och jämförde olika mått.

Men jag visste inte att det var en del i decimaltalstänket. Alltid lär man sig något!

Tack för att du är där och lär mig saker!

2009-01-20 @ 07:55:35
Postat av: Lena T

Ja, det här var en bra lärarhandledning - eller metodikhandledning för lärarstudenter! Kort -konkret- klart - skapar nyfikenhet att pröva själv!! Och den lilla bilden med miniräknare! Inga pekpingar eller recept eller goda råd! Bara en liten påminnelse/idé...Suveränt!

2009-01-20 @ 22:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback