LÄGGA SIG I BOKEN och SEMIKOLON



Jag har hittat på en undervisningsidé som heter :

J A G    L Ä G G E R   M I G    I.

Eleverna får lägga sig i det författarna skriver. Utveckla författarens tankar. Fördjupa eller förenkla språket i författarnas texter. Oavsett vilken text det är. Mina elever lägger sig i alla texter; kartböcker, skönlitterära texter, matematikuppgifter ... ja .. allt där det finns något som hindrar, medskapar eller där eleven känner att eleven vill göra annorlunda. Detta är inte på något vis en kritik mot författarnas sätt att skriva, utan är en aktivitet som eleven redan (förhoppningsvis) gör då eleven läser. Nu medvetandegör vi detta genom att skriftligt eller muntligt orda om det.

S E M I K O L O N

Ovanstående exempel är ett av flera tusen. Jag har samlat på mig en mängd av dessa uppgifter. Däremot har jag ingen kontroll på hur ofta mina elever lägger sig i - för det är en spontan aktion i mitt klassrum. Det hör mer eller mindre till det vardagliga. I detta fall ser jag också hur klassens gemensamma nyfikenhet på tecken som används i texter är något eleven funderar över. Jag åskådliggör samtliga tecken i de texter jag pratar om. Så att de blir medvetna.

Man behöver inte säga vad allt betyder utan låta eleverna undersöka. Då det gäller semikolon hade min gamla klass stora diskussioner utifrån de texter de fann semikolonet. Och jag kunde höra hur de arbetade sig fram till en slags generell tanke. Och det arbetet vill jag absolut inte ta ifrån eleverna.

Anne-Marie

Arbetet är från hösten årskurs fem.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Spännande uppgifter! Det måste vara härligt att läsa "Pim reflektionen" - att lägga sig i, att se om det finns något mer där i... Vid tillfälle får du gärna berätta hur ni arbetar med t.ex. tidningsartiklar/media.

2009-01-27 @ 18:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback