KILO är 1000




Ordet KILO betyder 1000!

Om ordet kilo betyder 1000 så är det ganska knepigt att säga
- Jag vill ha ett kilo ägg. Det blir väldigt många ägg.
- Jag ska köpa ett kilo äpplen. Det blir väldigt många äpplen. Ett tusental äpplen blir det.
- Jag vill ha ett kilogram äpplen. Det blir en aning mer lättburet. För ett kilogram äpplen är väl en aning färre än tusen äpplen. Man får väl en - sju-åtta äpplen på ett kilogram.

Så här talade vi idag. Muntlig matematik,
Vi ersatte alla 1000-ord med kilo.
- Jag har kilo förväntningar på den här dagen, sa jag som modellade det hela.
- Jag har kilo kronor sa en annan, och så fortsatte vi ringen runt.

Sen lade vi till gram. Vi talade vikter och kilogram.
- Jag väger 65 kilogram, sa jag sannenligt.
- Jag väger 165 kilogram, lekte en elev och så fortsatte det ringen runt.

Imorgon ska vi tala kilo-meter.
Då ska jag undersöka hur vi tänker kring kilo och meter.
Idag tror jag begreppet kilo fick en annan innebörd.
Jag har fler id´eer hur jag ska förankra detta viktiga vardagsbegrepp.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Marie

Var kommer alla dina idéer ifrån? ;D

Postat av: Kersti

Jag vill vara med i ringen vara elev hos dig då kanske jag skulle börja gilla matte, ja alldeles säkert skulle jag det.

2009-01-22 @ 22:37:17
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anne-Marie

Hi hi - vilket matematikgäng vi skulle bli - A-M

2009-01-23 @ 06:46:43
URL: http://annemariekorling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback