GENREPEDAGOGIK


Det var någon som sa:


- Det är något nytt - det är ett modepedagogikord - som försvinner snart.
- Det kommer det aldrig att göra, svarade jag, för genrer existerar i högsta grad utanför skolan och är en mycket angelägen sak att undervisa om.

Det slog mig att det är farligt att betrakta nya pedagogiska tankar som modenycker, och något för stunden-pedagogik. Om det finns och existerar i hög grad utanför skolan är det skolans skyldighet att undervisa om saker och ting så att ungarna kan kliva vuxna ut i samhället - inte som frågetecken utan som utropstecken.

Anne-Marie,



som kliver in i sin ordbok och gör en ordbokspromenad i ordet genre:

"typ av  (konstnärlig) framställning som kännetecknas av viss uppsättning stildrag eller innehållsliga faktorer.

Ordboken ger förslag till olika genrer:
filmgenre - stillasittande upplevelse som inte alls känns stillasittande
äventyrsgenre - fantastiska genre som kastar oss ut i lite farligheter
reseskildring - hi hi - vilken underbar genre att omsätta till verklighetens skildring

och då,,, då... då ... vet jag att det finns många, många, många fler genrer ...
och får jag själv lägga till några:

sms-genren
blogg-genren



Kommentarer
Postat av: Camilla

JAA! Genrepedagogik, eller kalla det vad du vill, är här för att stanna. I fråga om texter, både för att kunna läsa som skriva dem, är det oerhört viktigt att få upptäcka dess oändliga variationer och funktioner. Att till exempel känna skillnaden mellan textens vardagliga och/eller formella framställningsform är enligt min mening ett måste i dagens skriftsamhälle OCH är därmed en demokratisk rättighet. Skolans skrivundervisning (läs berättelseskrivande) måste utvecklas. Det finns ju sååå mycket mer. Vi måste få se på, ta på, uppleva och inte minst experimentera med dem. Allihop.



Genrepedagogik alltså!!



2009-01-21 @ 14:44:47
Postat av: Camilla

Oj, skrev jag något olämpligt? Eftersom min kommentar inte "syns"...



Men jag tycker faktiskt att genrer är viktiga.



Så det så!!

2009-01-22 @ 22:46:28
Postat av: Anne-Marie

Hej Camilla, din kommentar är inte olämplig och jag har godkänt den, märkligt nog syns den nu utan att jag gjort något, men bloggen har inte fungerat riktigt, bilderna har inte publicerats som de ska, jag hoppas du finner dina fina svar här nu. Anne-Marie

Postat av: Susanne

Hej! Era kommentarer är jätteintressanta att läsa. Undrar hur man ska arbeta med handikappade barn kring genreutvecklingen. Hur gör man muntligt? Blir inte det för mycket prat??? Vi har många barn som inte erövra skrivförmågan. Just nu skriver vi brev med hjälp av vuxna i klassrummet. Många lärare menar att handikappade kanske inte har någon nytta av det. Men skillnad mellan tal och skrift kan väl ändå talas om i klassen?? Hoppas ni har något förslag på en konkret övning. Annars finns en del att läsa. Mvh Susanne

2009-10-09 @ 19:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback