GÄVLEBOCKEN UTE I VÄRLDEN

I Skottland sitter jag befriad från svenska traditioner. Ja, vi försöker få dem upplivade genom medhavd pepparkakshusform, lussebullar och glögg (beslagstog i tullen) men i övrigt vilar vi i de skottska traditionerna. Det är först då min skottske vän högläser ur sin skottska tidning om THE GAVLEBOCK IS ON FIRE och berättar om den märkliga traditionen som jag inte förstår mig på.

- Var händer det där, frågar jag för jag förstår inte riktigt det skottska uttalet.
- They did it... again.
- Where did they do what?
- In Gavle!
- I GÄVLE - ÄR DET GÄVLEBOCKEN? skriker jag. Läser du om den?

Idag läser får jag samma nyhet uppläst för mig. I DN Sverige från utsidan berättar att 11 internationella tidningar samt 105 olika länder har följt Gävlebockens öde via internet. Så är det. Så jag kunde inte fly svenska traditionerna, även dem jag inte uppfattat som tradition. Nu blev det plötsligt så - i ett rum i Edinburgh bland saffransbröd och pepparkakshus - GAVLEBOCKEN!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mattias B

Det finns en liten snutt om Gävlebocken i Christinas och min julbok. Har du sett det? Lite om vilka öden den har mött genom åren.



/M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback