VIKARIEUPPLÄGG



Jo - jag ska utbilda och föreläsa i två dagar. En vikarie har ringts in.

Jag vandrar omkring i mitt tysta klassrum. Eleverna är inte här. Nu är de mest där. Jag ordnar för morgondagarna. Så här ska det göras, så här ska det vara. Jag kopierar papper och lägger omsorg mellan buntarna. Jag har predikat ordning och reda. Jag vill värna mina elever. Det är jobbigt att vara vikarie och inte känna namn, ansikten, arbetsordning och förstå vad som sker varje dag i ett klassrum och med ett lärande. Mina elever är bra elever. Det är en påfrestning att få in en ny i en verksamhet. Det är en utmaning för alla. Jag lägger bort ett suddigum, river itu ett redan trasigt papper... omsorgar om en bokhög. Jag vill att alla ska ha det bra härinne. Imorgon, och i övermorgon. Jag går omkring och tänker! Jag är lärare. Det är mer än ett heltidsjobb. Något med det där hjärtat inblandat, något med omtanke och omsorg om de där eleverna som man kallar sina.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback