VÄLJ EN MENING UR BOKEN



Välj en mening ur boken och skriv om den meningen. Jag tycker om undervisning som inbjuder eleverna att välja själva, utgå från den bok de läser och funderar i. Det blir så mycket enklare att ha en utgångspunkt i det eleven själv läser. Nivån är redan fattat och intagen av eleven själv.

De meningar eleverna sedan väljer har de ett slags alibi för - författaren står bakom de ord eleven lyfter fram. Vi talar alltid om författarens val av ord och meningar, ja av hela innehållet. Detta alibi gör att eleverna kan skriva om saker de själva funderar över utan att för den skull känna sig dumma eller besvärade. Jag gjorde den här undervisningen med en grupp killar jag hade i undervisning i flera år. Ju äldre de blev dessto bättre blev det att utgå ifrån någon annan persons formuleringar av de saker dessa killar ville tala om.

Dessutom syns författarnas skrivande i en aktivitet och det gillar jag. Den djupare innebörden av en mening är elevens lärande tänk och ju oftare vi talar om texter och underliggande betydelser ju större förmåga att utveckla eget förhållningssätt till litteratur.

Anne-Marie,
arbetet är från årskurs tre.

Kommentarer
Postat av: Mats

I valet visar vi oss själva. Det gillar jag och funderar mycket på hur det är möjligt att nå fram till denna nära personliga ton utan att gå förbi personens behov av integritet.



Författarens ord fungerar delvis som en mantel - något att svepa in sig i!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback