VAD ÄR ATT FRÅGA?



Jag ställer frågor. Alltid frågor.
De frågor jag ställer är inte de frågor jag vet svaren på.
Frågor av det slaget öppnar upp för något okänt för frågeställaren och för den som ingår i dialogen.
Men en ställd fråga behöver inte betyda ett färdigt svar. Frågan kan vara själva början till funderingarna och tänkandet.
Frågor som behöver tid på sig att utvecklas till ett slags svar är utmanande och stimulerande.
Frågor jag längtar efter att skolan börjar fundera på - inte frågorna och de färdiga svaren - inte frågorna där läraren på förhand vet det exakta svaret. Det är ett märkligt sätt att fråga på. Utanför skolan kallas denna frågekonst för översitteri.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Anna - lärare för nyanlända

Så sant du skriver! Genuina frågor utan givna svar är de bästa. Frågor som väcker tankar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback