SKÄRPA LÄSUPPDRAGET



Läsundervisningen ska vara undervisning i alla skolans stadier och i samtliga klasser - och alltid. Det kan aldrig förväntas att läsförmågan en gång för alla är erövrad. Jag skulle vilja se en helhetstanke

1) Den första läsutbildningen/kurs år 1-3
2) Den andra läsutbildningen/kurs år 4-6
3) Den tredje läsutbildningen/kurs år 7-9

Dessa tre skulle ha till syfte att ständigt sätta text, bild, litteratur och förståelse i fokus. De skulle ockå verka till att de texter som utgör läsmodeller också kunde verka för skrivande utmaningar. Undervisningen ska under alla utbildningar verka för fördjupad genreförståelse och identifikation. Läsförståelse ska ständigt vara lärarens fokus och läraren bör skapa undervisning där läsförståelsen fördjupas och utmanas.



Skrivutbildningen skulle naturligtvis följa samma tanke:

1) Den första skrivutbildningen/kurs- årskurs 1-3
2) Den andra skrivutbildningen/kurs- årskurs 4-6
3) Den tredje skrivutbildningen/kurs- årskurs 7 - 9

Detta för att medvetandegöra utbildning och kursinnehåll, samt utveckla lärare i ett medvetet förhållningssätt till skolans samtliga texter. Vår omvärld kräver en mycket god läsförståelse. Skolan skall alltså utbilda våra elever så att de alltid kan ställa in sig i texterna som omger dem.

Här är ett elevexempel: Hur läser eleven texten är det jag undersöker:



Bakgrund till min tanke:
Elever har inte den läsförmåga vi förväntar oss att de har. Lärare tror att eleverna kan läsa. Men hur en elev kan läsa måste ständigt vara en sak att undersöka. Hur löser eleven sin läsning? är en utvecklingsfråga för läraren. Hur läser eleven en layout där texterna kommer i olika form och i olika utförande? En fråga som läraren måste ställa. Om eleven inte kan eller vet beror det på att vi lärare antar att de kan och vet. Och det vi lärare tror att eleverna kan och vet det förväntar vi oss av dem.
Här ovan har jag gjort en enkel läsanalys av en läsning. Eleven har fått redogöra för hur eleven läser sin lärobok. Jag har noterat hur eleven gör. Jag förundras hur mycket eleven överlämnas åt sitt eget läsande öde. Vad vet vi innan vi undersökt saker och ting tänker jag.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback