MED GLIMTEN I ÖGAT - DAGENS ARBETE




* Vi började med samling på mattan. Det går så fort, så fort. Jag skulle precis till att läsa.

* Vi skulle avsluta boken EDDIE OCH MAXON JACKSON.

* A-M fick en allergireaktion och fick utslag över hela kroppen - fick springa till skolsköterskan.

* Skolsköterskan var inte på plats. A-M blev räddad av skolsekreteraren. Fick medicin.

' A-M gick tillbaka (några knappa minuter tog detta spring fram och tillbaka från klassrum till skolsköterska och tillbaka) till klassrummet där alla,  ALLA, elever satt tysta och läste i sina böcker (nåväl så gott som alla, några viskade och pratade också, men så måste det ju få bli).

* Skolsköterskan kom upp och plåstrade om A-M, samtidigt som skolsköterskan talade om vikt, längd och kommande spruta (HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP - SKA MAN SPÄNNA MUSKLERNA DÅ?) med eleverna.

* A-M läste vidare i högläsningsboken: - ja jag gråter alltid under detta kapitel... det är så fiiiiiint när Eddie hittar cykelnyckeln, tycker fröken.

* Fritidspersonalen kom in och viskade - vill du att vi ska ta hand om dig? samtidigt som fritidspersonalen såg hur fint alla i klassen satt och lyssnade på avslutningen i boken och hörde hur Anne-Marie läste så vackert hon nu kunde.

* A-M visade sina elever hur omsorg om en person kan se ut. Ser ni så det omsorgas om mig, så omsorgar lärare om varandra, och så ser det också ut när en elev mår dåligt och behöver hjälp här på skolan. Nu var det ingen fara med mig och eleverna behövde inte oroa sig. Det kliade mest. Och det är inte roligt.

* Vi tog rast och sprang till elevens val. Jag valde bort det och vilade genom att sitta och fundera en stund i mitt klassrum.

* Efter lektion och rast - räknade vi omkrets och mattekluringar. Vår runda matta stegades upp av eleverna. Det blev ungefär 62 elevsteg om vi avrundade alla uträkningar. En elevfot var ungefär 30 cm, + och lite - , så vi beslöt att räkna ut ungefär hur stor omkrets det handlade om. Vi tyckte det blev ungefär XX meter... om man skulle ha staket runt det hela så behövde man stega en liten bit utanför mattkanten,.. och så kanske man behövde en öppning i staketet och så kanske man ... hur mycket skulle vi köpa av saker att göra ett staket kring mattan. Himla mycket ved blev det. Anne-Marie satt och kliade sig i huvudet under tiden. Det var spännande. Först var det svårt och då är A-M dum, sedan blev det lättare och A-M blev snällare. Ibland tror jag att jag är lika dum som uppgifterna. Är uppgifterna snälla då är jag snäll. Det får mig att tänka att det är nog en aning bättre att vara "dum" då. Mitt uppdrag är att utmana.

* Därefter hade vi muntlig matematik: alla elever tar fram sina matteböcker, sitter kvar i ringen. Alla slår upp sidorna lite varstans. Vi läser mattefrågor och besvarar dem muntligt. Det kan låta så här: Hur många apelsiner hade de då att dela på? Och så svarar eleverna på frågan - precis som de vill - de ska alltså inte lösa uppgiften bara tala om den, och svaret ska ha med så mycket ord från frågan om det är möjligt. Svaret kan lyda: De hade 22 apelsiner kvar att dela på. (Det mycket spännande matekluringen ni fann har i exemplet har jag hittat på alldeles själv, inte en mattebok!)

* Individuell undervisning med en elev. Mattetänkandet var svårt.

* Matrast. Alla blir alldeles för hungriga en kvart innan vår mattid. Det gäller i synnerhet klassens lärare.

* Äter i matsalen, lyssnar till eleverna, äter snabbt, ser till att några äter mer grönsaker än andra, och du... du måste dricka en aning också... ta lite mjölk...nähe... ta ett glas vatten.... en macka också?!

* Tillbaka efter maten och lunchrasten. Det kliar på valda delar på Anne-Marie. Men nu kliar det på stora delar av en annan elev. Det blev ett spring till skolsköterskan. Fler allergiska reaktioner. Skolsköterskan var idel öra och gav salva, omsorgade om kliande kinder, benväck och obehagliga utslag. Vadän detta, undrade vår kloka skolsköterska?

* Vår kloka skolsekreterare var något på spåren... och meddelade mig och de övriga lärarna. Vi har en sådan underbar skolsekreterare, hon är ute direkt när det är snöbollskrig, springer runt och hjälper lärare och ungar... (finns det stjärnor i kanten för skolsekreterare som gör sitt jobb till mer än ett jobb...)

* Samling i ring. Vi hade matematik - större, mindre, högre, lägre, cm, m, dm, enhetsprat kan vi kalla det för. Dubbelt, färre, mer och mindre var begrepp vi prövade.

* Vi hade talade engelska siffror och tal, Teenage, tonåring... och lyssnade in vilka siffror som var tonårsaktiga: sextttooooooonnnnn! fourtteeeeeeeeeeeeeeeen ...och vilka som inte var det. Vi överdrev det hela så det blev en aning övertydligt. Men vad gör det inte för att begreppa saker och ting.

* Sen hade vi en städstund på exakt tre minuter. Då blev det fint och snyggt i klassrummet.

* A-M spelade teater - den elaka läraren - och skrek och gormade så det stod härliga till - precis då dök en mamma upp. Då började eleverna skratta så de kiknade. Jag sände inga mer elever till skamvrån. Jag skällde inte på eleverna att de skulle sitta mer med armarna uppåt skräck! Ja, ja... jag spelade den osäkra läraren också, den som hade visir för ögonen och egna sudd  i fickan....(dramatisering och har absolut ingenting med verkligheten att göra, det är meningen att det ska vara roligt). Eleverna beställer sin lärare heter dramatiseringen.

* Sedan avslutar vi dagen med dramatisering av allehanda spörsmål. Då är det eleverna som får göra drama kring något jag eller någon annan försätter dem i. Det blev mycket, mycket skratt.
 
* Sist gör vi den lilla sagan - en mening ska följa med från tidigare berättelse, runt, runt i en ring berättar vi då. Jag började med en lyckliga lilla sköldpaddan som älskade det blåa havet. Sköldpaddan dök i. Och nästa som tog vid fortsatte. Och sköldpaddan dök i .... och sköldpaddan mötte en val och dog.

* Då ringde det ut. Dagen var plötsligt slut!



Puh!
Det är en hel del man gör på en hel dag i skolan.
Allergireaktionerna hör knappast dit, men alltid händer det något, som handlar om det som är allmänmänskliga. Det står ingenting om det i kursplanerna eller i läroplanen. Men hur vi hanterar saker och ting kan synas i det mesta som vi har uppdrag att göra. Ansvar, medmänsklighet, omsorg och samtal präglade dagen fullt ut. Imorgon tänkte jag att vi skulle äta glass eller något sådant.

Vid sidan av klassrumsarbetet idag har jag också:
* Kopierat
* Svarat på mail
* Diskuterat med andra lärare
* Lyssnat till en kollegas berättelse om en klok och minnesvärd lärare
* Diskuterat litteratur med skolbibliotikarien
* Funderat ut vad morgondagen bär för överraskningar
* Gläds åt att skolsköterskan fyllt på alla sjuklådor och akutlådor vid skolan.
* Diskuterat rengöringsmedel med ansvarig städare.
* Skrivit in elevernas läsning i läsutvecklingsschemat.
* Talat med min skolsekreterare som tycker att jag är envis men snäll! (Du borde gå hem... det borde jag inte! så ungefär)

I övrigt!
Allt är nytt under solen!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Thanks for sharing!



Det borde finnas ett bättre svenskt uttryck för detta. Dela låter lite torftigt...

Postat av: thord wiman

Hej Anne-Marie!



OH, vilken otyglat mättad dag du haft mitt i livet.

Och så rolig.

Du och dina fågelungar.

Men inte med någon större trovärdighet. Inte den rollen. Inte "den elaka läraren". Inte du. Ånej!

Hm...

Fasligt fult förminskande, inskränkt ord detta lilla tillsynes oskyldiga "Inte".

Det ska vi använda bara sparsamt och kanske litet skämtsamt.

Uppskattar väldigt mycket din omplåstrat, genomsyrat tillåtande, bejakande, inbjudande attityd som plattform och förhållningssätt inåt och utåt med lekfullhet, mod och mogenhet.

Nästan alla säger:

"Ingenting är nytt under solen" och det har också sin sanningsriktiga dimension. Men jag föredrar det mer på individnivå - som du skriver det klarsynt i ett ljust perspektiv och med livshunger:

"ALLT är nytt under solen!"

Ungefär så.



Och. Kanske du har hittat länken redan -



youtube totte i paketet



Luta dig bakåt och återkalla dofter, känslan och pirret från senast i juletid...

2009-02-19 @ 21:22:57
Postat av: Kersti

Läser och njuter. Tänk så mycket det blir när man skriver om det. Jag kanske skulle ta och göra det jag med igår eller idag eller kanske imorgon.

2009-02-19 @ 22:48:08
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anna - lärare för nyanlända

Vilket jobb du (vi) gör! Otroligt! Vackert! Givande!



Och så rätt du sa det, Allt är nytt under solen! Varje dag och alltid!



Tack!

2009-02-20 @ 14:32:58
URL: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com
Postat av: Lena T

Jag förstår inte? Alltså hur du orkar-hinner-klarar allt detta på några få timmar? Kaos OCH kontroll SAMTIDIGT. Gissa om jag försökt kombinera dem...Är det inte det som är själva nyckeln till lärarrollen?

2009-02-21 @ 01:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback