DAGENS ARBETE




Detta blev dagens arbete:


Högläsning - Eddie och Maxon Jackson - med tillhörande samtal kring Eddies livssituation och etik och moral. Det blev kortdrama - där Eddie var en av personerna, och Eddies pappa var en annan. Det vi spelade upp handlade om hur Eddie blev rädd när en trollkonstnär sågade itu en kvinna i en låda (magi kallas det) och Eddies pappa tröstar med (och med ett leende och texten som visar att Eddies pappa tror att Eddie förstår magin i  en trollkonstnärs itusågande av en kvinna i en låda) - att det finns så många ändå .. vilket inte alls var någon tröst. Detta gjorde vi drama av. Det blev lysande bra. Jag har en form av kortdrama som gör att eleverna spelar en kort liten stund och därefter bryter vi det spontana spel och två nya går fram. 

Engelsk vägledd läsning - många i klassen har nu fått ingå i vägledd engelsk undervisning - och idag har vi utvärderat kvaliteten i undervisningsformen. Man lär sig mycket mer insåg eleverna.

Engelsk storbok - LOST MY WAY HOME - och då vi läst och samtalat om den boken så avslutades läsningen med ett befriande skratt - vilket är befriande - det betyder att eleverna förstår.

Engelskt samtal - i undervisning två och två diskuterar jag text och bild på engelska. Jag riktigt märker hur varje elev lär sig mer och mer.

Matematik - vi har nu inmutat kilogrammet och att kilo betyder 1000. Vid samtal framkommer det att flera elever nu snabbt kan översätta matematikbegrepp till förståelseinnehåll. Jag blir mycket imponerad.

Individuell undervisning - idag hade jag individuell undervisning med 7 elever. Då individanpassar jag exempelvis matematik, engelska och svenska - vilket också betyder att jag utmanar där jag kan utmana. Flera elever begär detta redan från dagens början.

Högläsning igen - In i sagans värld - PRINS HATT UNDER JORDEN - och det var makalöst tyst under sagans uppbyggnad och sagans trygga berättarform.

Fantasiberättelse i ring - Anne-Marie modellar med en märklig historia med tunnelbaneföraren som fick nog, bytte spår och ville resa ut i världen - stafettorden gick genom klassen, en efter en lade till en berättelse, och vi hamnade om och om igen på en romantisk middag i Eifeltornet, Paris, där alla ville pröva att äta sniglar (i fantasin) Man gör så att man berättar en berättelse från början, den sista meningen som sägs innan nästa tar vid - den upprepar man. På så vis lyssnar man mer noggrant och får en skjuts in i berättelsen genom att låna ord från någon annan.

För egen del fortsatte diskussionerna i lärarlag och rektorssamtal efter lektionernas slut.

Så kan det vara.
Anne-Marie

eleverna hade också önskemål - måla klart sina stolar, läsa mer ur sina böcker och spela drama

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie - en snart klar lärarstudent

Åååh, vilken härlig dag i verkar ha haft! Jag är ofta inne och läser din blogg och också dina spalter i Lärarnas tidning och jag blir så gott som alltid väldigt inspirerad av dig och ditt arbete! Tack, för det! :)

2009-02-03 @ 19:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback