BEJAKA ELEVENS VILJA



Vi har en utvecklingsmöjlighet. Den att lära oss. Lärandet påverkas av viljan att lära. Därför är det så avgörande viktigt att bejaka vilja. Den vilja eleven visar. De frågor eleven ställer. Den utmaningen eleven begär.



Jag skriver om det här i Vägen till Skriftliga bedömningar. Att bedöma elevens vilja att lära. Jag anser nog att den bedömningen är den absolut viktigaste en lärare ska göra ... och verka för att undervisningen samspelar med elevens vilja att lära sig. Därför är det värdefullt att börja lyssna efter elevernas gensvar på undervisningen. Och som sagt - bejaka den. Vi har inte råd att inte bejaka motivation och elevens lärande ansvar och vilja att fördjupa sig.

Anne-Marie

vars text är i under press... och snart utkommer som bok! På begäran har  boken  "Vägen till Skriftliga omdömen " ett lågt pris. Så ville jag ha det.


Kommentarer
Postat av: Mats

Grattis!

Jag är så glad att du går i mål och ser fram emot att läsa boken. Förhoppningsvis kommer ingenting att vara sig likt efteråt i skolsverige!



Jag tänker på det du skriver om utveckling och improviserar:

"Anne-Marie har arbetat bra och koncentrerat"



Hoppas din redaktör har haft många bra utvecklingssamtal och att du njuter nu!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback