Språkligheter: Regn

Intill där jag bor, mitt i stan, var det i dagarna tre, oavsett väder, matsensationer i tält på den stora ängen. Det var en aning si-och-så med vädret.

- Hur klarade ni regnet idag, frågar jag en nordboende svensk som sålde mat från djupaste norrbotten.
- Ingen fara, det regnade bara törregn, svarade han glad i hågen.
- Tö... ? Vadå för sorts regn, frågade jag.
- T - Ö - R - R - R - E - G - N, bokstaverade den gode mannen.
- Aha, skrattade jag, och vad är det...
- Det är TORR- REGN! Man blir inte så blöt av det. Värre är det med BLÖT-REGN!

Då jag gick hem med mina smakprover och örter och ostar och såser och safter så duggade det en aning. Jag tänkte inte så mycket på om det var torrt regn eller blött regn, jag strosade vidare i mina språkliga funderingar och torkade bort det värsta av det blöta vad-det-nu-var-för-något.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Ja inte blev man blöt idag. Igår bara lite.den här sista veckan har jag lärt mig massor om mig och om att låta barnen bli vuxna. Idag är jag lite trött det är jobbigt att lära men härligt också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback