Skolord - behörighet

Det borde inte vara något problem med detta ord. Trots det är det ständigt problem med detta ord.

Behörighet.


Behörighet kan förklaras med egenskapen att uppfylla de formella kraven...läser jag i min ordbok. Behörigheten ska kanske undersökas vid samtliga förflyttningar inom årskurserna i skolan. Det är en aning hemskt att gå en hel skoltid och falla på mållinjen. Att undervisning och lärande inte givit ett betyg som öppnar dörrar utan stänger dem.

Men ordet behörighet är också en fråga om lärarens yrke. Finns det behöriga lärare? frågar man sig. Det är två ord som inte hör ihop tänker jag. För är man lärare så har man den behörighet som krävs. Jag inser med ens att detta ord är ett ganska farligt ord. Det ställer saker och ting på sin spets. Frågan är bara NÄR den ska ställas på sin spets inte OM den ska göra det.


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback