Skissa ett lärartänk kring elevens läsande



Eleven läser.
Det är en del av undervisningen i svenska, engelska och andra språk.
Att eleven läser handlar om uppdraget att skapa vägar till litteratur och böcker.
Jag har försökt skissa en tanke kring hur det ser ut kring en elev som slutligen sitter i klassrummet och läser.



Detta är en skiss.
Så här brukar jag skissa en undervisningstanke och synliggöra mitt uppdrag. Den skiss jag nu åskådliggör för er är inte en färdig produkt över hur jag tänker. Så fungerar inte jag. Detta är den första sonderande funderingen kring hur och varför en elev blir läsande i ett klassrum. Jag har också uteslutit föräldrars inverkan och påverkan.

Då en elev läser i klassrummet (och absolut inte tyst och ensam läsning, inte heller läsning utan undervisning och modellas nyfikenhet av läraren) så är det en del av vårt läraruppdrag, vår organisation och ska synliggöra såväl kunskap- och människosyn.

Jag funderar vidare,
det här är bara början... som med allt annat.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback