Pedagogiskt ord - Attityd

Jag har mött detta ord flera gånger nu.

A T T I T Y D

Man talar i EU om ordet attityd och kopplar detta till lärandet. Ordet har en negativ färg vilket kan hindra ordet från att bli rätt och begripligt. Så är det också med ord. De kommer till oss och kräver ett nytt mottagande. Jag letar ordentligt efter den pedagogiska förklaringen och vad detta ord vill ringa in. Vi ska alltså börja titta på detta ord och skapa en större medvetenhet då vi ser det. I vilket sammanhang dyker det upp, hur definieras det och under tiden - hur förvaltar vi det pedagogiskt?


Ordboken ger mig denna förklaring:

Inställning till viss person eller företeelse, ofta tydligt visad
Inom baletten betyder attityd en pose.

ORDETS RISKER
Risken med ordet är att vi bedömer det i relation till person, att elever uppvisar attityd mot personer, och där färgar vi det med en negativ ton. En inställning har per definition ingen negativ underton utan kan ha en positiv överton (måste leka).

ATTITYD HÄNVISAR TILL INSTÄLLNING
Om jag då tittar på ordet INSTÄLLNING betyder det enligt min ordbok - manövering till rä'tt läge - och då kan det vara avståndsinställning, fininställning. Den pedagogiska förklaringen av ordet INSTÄLLNING är nog den - uppfattning eller värdering som styr någons uppträdande.

Engelskan förklarar ordet ATTITUDE:
med ställning och hållning. Bildligt förklaras ordet inställning, hållning, attityd, ståndpunkt, åsikt.

MIN PEDAGOGISKA FÖRKLARING TILL ORDET ATTITYD:
En attityd är då en slags hållning, ett förhållande till ett ämne och det undervisande fokus där eleven ska utveckla ståndpunkter, åsikter och en slags hållning, kritiskt tänkande, till det som eleven har att förhålla sig till.

Omsättandet till praktiken - hur syns det i och hos mina elever:
Hur ser jag ordet attityd i mina elevers arbete? Det är här jag kan utveckla min förståelse för ordet Attityd, utveckla min pedagogiska attityd till ordet. Jag kan också fundera över om jag kan erövra ordet och förstå det i ett sammanhang.

Jag tittar i mina elevers arbeten. Visst ser jag deras inställningar och deras förhållande till vad de lär sig i skolan:

*Jag vill inte lära mig engelska genom att fuska utan att plugga!
*Jag vill lära mig engelska på ett roligt sätt. Jag vill också kunna förstå som jag redan gör.
*Jag vill lära mig engelska för jag vill prat med alla människor.
* Jag tycker det är bra med engelska för det är kul.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Mats

Jag är skeptisk och känner ett starkt obehag inför ordet "attitydmål" som jag menar är oblygt normativt.



Det gäller alltså att manipulera fram en önskvärd inställning - så som den uttrycks i gest och hållning.



Din djupare åsikt kommer makten inte åt, men den kanske kan kontrollera din attityd.



Jag vill försvara rätten att ha en tråkig attityd - och rätten att överge hållningen när jag inte behöver den!



Men det är klart att det blir roligare stämning i rummet om alla är positiva... Jag menar att denna energi växer ur innehållet - känslor ska vi inte försöka styra i skolan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback