Matematik och tal(e)sätt

Alltså...man får leka;

Man säger saker, och man kan ställa frågor om samma saker:
NU LEKER JAG MED TALESÄTT OCH LITE MATEMATIK
eller i själva verket handlar det om konsten att ställa frågor på ett eller annat sätt.



DET ÄR INGEN KO PÅ ISEN!

Men om det är en ko på isen - vad händer då?

Om det är två kossor på isen - vad händer då?

Om det är tre kossor på isen - vad händer då`?

Om alla kossor är på isen - vad händer då?

Hur många kossor är det på isen egentligen?

Varför är ingen kossa på isen?

Kan man se om kossan har varit på isen överhuvudtaget?

Vad väger en ko?

Hur mycket kan en is bära?

Vad händer om kossan står på ett ben och isen är svag?

Var är kossan om den inte är på isen?

Vad gör bonden?

Var tog alla kossorna vägen?



MAN SKA INTE SÄLJA SKINNET INNAN BJÖRNEN ÄR SKJUTEN

Men när björnen är skjuten vad ska skinnet då kosta?

Vad av björnen får inte kosta skjortan?

Varför skjuter man björn för skinnet?

Vad kostar det att fyra av ett skott?

Vad kostar en jägarmundering?

Varför skjuta björnen överhuvudtaget?

Vad kostar det på att inte skjuta björnen?

Hur många jagar en björn?

Vilket skinn säljer bäst?



KREDIT ÄR BÄTTRE ÄN PENGAR

Finns pengar överhuvudtaget?

Vad är en kredit?

Vad kostar krediten?

Hur mycket måste man punga ut för att ha råd att ha kredit?

Vad är bäst?

Är inte kredit pengar fast i uppskjuten form?

Vilken tillgång har man då man har en kredit?

Vem äger vem?



MAN SKA INTE KÖPA GRISEN I SÄCKEN

Men får man köpa säcken?

Vill grisen vara med om det här?

Om grisen inte går ned i säcken, vad är stort och vad är litet?

Varför ska grisen in i säcken?

Köper man grisar i säck?

Vad väger grisen om man ska orka bära den i säcken?

Vilken säck orkar tyngden av en gris?

Kan man köpa andra djur i säck?

Vilka andra djur kan samsas i en säck?

Kan man köpa två säckar och dela upp grisen mellan dem?



VILL MAN VARA FIN FÅR MAN LIDA PIN

Hur mycket får man lida?

Ange lidandet i procent?

Hur mycket är det värt att pina sig själv att bli så där fin?

Om man lider mer då man går på fest, hur stor är skillnaden när man är fin till vardags?

Vad kostar det på att lida?

Om man inte vill vara fin vad händer då?



KOSTA VAD DET KOSTA VILL

Aha, vem bestämmer priset på den här kappan?

Säger kappan att den kostar si eller så?

Vilka alternativ kan vi ge till prissättningen?

Vem är det som vill vad?

Kosta skjortan säger man, men vad kostar mindre än skjortan?

Vad kostar mer än skjortan?

Då kostar någonting mer än själva skjortan, undrar vad?




BÄTTRE MED EN FÅGEL I HANDEN ÄN TIO I SKOGEN

Vad är sannolikheten att jag har en fågel i handen?

Hur sannolikt är det att jag är ute och fångar fåglar i skogen?

Vilken fågel är det bättre att jag har i handen?

Hur tung fågel orkar jag bära på min hand?

Kan fågeln få sitta på axeln?

Om fågeln sitter på axeln vad kan den då väga?

Om fågeln kan flyga kommer vi ha sällskap då?

Hur ofta är jag i en skog?

Är det bättre att skogen är fylld av tio fågelarter än att jag krampaktigt håller om en endaste fågel och skrämmer iväg alla
andra?

Hur många gånger i mitt liv har jag hållt en fågel i handen?

Vad gör en fågel på min hand?

Jag tittar hellre efter fåglar i skogen än att de sitter på mig.

Om jag ser några fåglar i skogen kan jag göra ett stapeldiagram över dem jag ser: Kråka, fiskmås, uggla, statsduva
(men Anne-Marie - en fiskmås i en skog och en statsduva där?)



EN FLUGA GÖR INGEN SOMMAR


När jag ser en fluga så tänker jag att en fluga faktiskt betyder att det är sommar? Har jag fel då?

Hur många flugor gör en sommar?

Gör en annan insekt sommar?

Vilken insekt då?

Hur många sådana insekter behövs för att de ska kunna göra en sommar?

Vad gör en modefluga för modeindustrins ekonomi?

Om en skalbagge och en fluga syns samtidigt - gör de en sommar då?

En mygga mer eller mindre, vad betyder det i det stora hela?

Det kan vara en fluga som gör själva sommaren!

En död fluga betyder inte att hösten har kommit.

Gör en död fluga höst?

Hur begraver man en död fluga?

Vad kan en sådan begravning kosta?





Anne-Marie,
som bara leker... och leker... och leker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback